Merijn Bolink 2009

‘De Waarheid verhoudt zich tot haar afbeelding als de oneindigheid tot het Einde’

Van 5 november tot 12 januari 2010

Ieder jaar nodigt de Kunststichting AMC een kunstenaar uit om een prent te maken ter gelegenheid van de jaarlijkse publiekslezing De Anatomische Les. Dit jaar viel de keuze op Merijn Bolink (Amsterdam 1967), dezelfde Bolink die het atrium van het Academisch Psychiatrisch Centrum recentelijk opsierde met een beeld van 20 meter hoog. Op de prent-in-opdracht zijn twee figuren te zien die hun oorsprong vinden in boekillustraties. Een röntgenfoto van een mens, afkomstig uit een medische encyclopedie en een foto van het Danseresje van de impressionist Edgar Degas. Bolink maakte van die illustraties sculptuurtjes door ook de achterliggende bladzijden en de kaft uit te zagen. De beeldjes voegde hij samen waardoor ze onlosmakelijk lijken. Hij fotografeerde ze en in die vorm dienden ze als model voor zijn prent. Deze bijzondere prent is voor geïnteresseerden te koop in onze winkel.

Naast zijn Anatomische Les-prent laat Bolink ook andere werken zien, waarvan sommige op eenzelfde manier tot stand zijn gekomen. We zien uit diverse lagen bladzijden opgebouwde figuren. Welke vergeten en uit het zicht geraakte boeken krijgen hier een tweede, geheel nieuw leven als sculptuur? De kunstenaar doet er het zwijgen toe – voor hem is het niet zo belangrijk. In zijn ‘schilderingen’ van takken en foto’s van bladeren en stampertjes zet Bolink de natuur naar zijn hand. Takken met hoeken van 90 graden en letters van bloembladeren leveren vormen op die - zelfs in het Darwinjaar - in de natuur nergens voorkomen. Terugkerend element in Bolinks werk is het gebruik van vertrouwde beelden en bekende materialen op zo’n eigen wijze, dat niets is wat het lijkt.