Werken Teun Hocks in bruikleen aan Stedelijk Museum Breda

Teun Hocks | Heen en Weer | 1986 | 122 x 185 cm

De absurdistische fotoschilderijen van kunstenaar Teun Hocks (Leiden, 1947) stralen zo veel humor uit, dat ze haast als vanzelf een glimlach om je mond toveren. De AMC-kunstcollectie omvat maar liefst tien van Hocks werken. Drie daarvan zijn uitgeleend aan het Stedelijk Museum Breda en pronken momenteel op de tentoonstelling ‘Van vroeg tot laat’.

‘Van vroeg tot laat’ biedt een overzicht van het omvangrijke oeuvre van deze performer, schilder en fotograaf, die internationale bekendheid verwierf met zijn geënsceneerde fotoschilderijen. Voor het eerst worden vroege performances, studies, tekeningen en foto’s samengebracht met een ruime selectie uit zijn latere werk.

Breda is de stad waar Hocks de kunstacademie St. Joost doorliep en waar zijn carrière begon. Redenen voor het Stedelijk Museum Breda om dit voorjaar een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk te organiseren. Het museum bracht alle bekende werken van zijn hand bijeen, waaronder ook de drie schilderijen uit de AMC-collectie.

Slapstick

Als inspiratiebron wijst Hocks komieken als Buster Keaton, Charlie Chaplin en Jacques Tati aan. Hun invloed is duidelijk zichtbaar in zijn werk, dat een slapstickachtige en absurdistische ondertoon heeft. Hocks wekt de indruk dat wat je ziet echt is, maar schijn bedriegt. Doordat er altijd net iets niet klopt in de vaak alledaagse situaties, zet hij de toeschouwer op het verkeerde been. Er wringt iets, maar wat? Pas als je wat nauwkeuriger kijkt, zie je wat er aan schort.

Het mannetje op zijn schilderijen, dat is Hocks zelf. Zijn werk gaat over het menselijk tekort en het vaak uitzichtloze ploeteren van de mens. De situaties waarin het mannetje belandt, zijn vaak tragikomisch. Hocks zegt hier zelf over dat hij compassie met de mens en zijn gestuntel heeft, waardoor het mannetje ook nooit opgeeft. “Hij blijft dromen en geloven in nieuwe kansen”, aldus Hocks.

Verbazing

Hocks stelt zijn fotoschilderijen samen met eigenhandig gemaakte decors en rekwisieten. De analoge zwart-wit foto’s, waarin hij zelf figureert, kleurt hij in met olieverf. Zijn humoristische werk roept vaak een gevoel van verbazing op. Zo lijkt het mannetje op een van zijn eerste fotoschilderijen echt onder water te zwemmen met een duikbril op. In werkelijkheid hing Hocks over een krukje boven een bak met vogelzand, waarin hij wat schelpen had gelegd.

Hier lees je meer informatie over de tentoonstelling ‘Van vroeg tot laat’, tot en met 10 juni 2019 te zien in het Stedelijk Museum Breda.

Zie hier het artikel in de Telegraaf van 20 februari 2019 over de tentoonstelling in Breda.