Medische Ethiek (onderwijs)

De sectie verzorgt ethiekonderwijs aan bachelor- en masterstudenten geneeskunde en medische informatiekunde, en aan huisartsen en specialisten in opleiding.

Doel van het onderwijs medische ethiek is dat de student kennis bezit van en kan reflecteren op de belangrijkste normatieve kwesties in de huidige gezondheidszorg en in staat is tot ethische reflectie op de verschillende verantwoordelijkheden die horen bij het beoefenen van het artsenberoep.

De empirische ethiek vormt daarbij voor de docenten de belangrijkste inspiratiebron door normativiteit uit die praktijk centraal te stellen.

In de bachelorfase richt het onderwijs zich vooral op kennisoverdracht op het gebied van ethiek, gekoppeld aan de klinische thema's in het onderwijs. In de masterfase is het onderwijs kleinschalig en gericht op het stimuleren van reflectie op dilemma's en waarden, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van door studenten zelf ingebrachte casuïstiek. Verder is de sectie actief in het ontwikkelen en geven van onderwijs op het gebied van academische vorming, meer in het bijzonder de brede intellectuele vorming, bestaande uit (wetenschaps)filosofie, geschiedenis, antropologie en ethiek.

Tot slot verzorgt de sectie via de graduate school onderwijs over kwalitatieve onderzoeksmethoden aan aio's.