Urgente zorg in Amsterdam UMC gaat door

Er worden steeds meer coronapatiënten opgenomen in ziekenhuizen. Dit merken we ook in Amsterdam UMC. Om patiënten met corona te kunnen opvangen, moeten we onze corona-afdelingen uitbreiden. Hierdoor worden we helaas gedwongen om niet-spoedeisende operaties te verplaatsen naar een later moment. Wij nemen contact met u op als uw afspraak wordt uitgesteld of wordt omgezet naar een video- of telefonische afspraak. Als u niets van ons hoort, gaat uw afspraak in het ziekenhuis door.

Door de grote toestroom van het aantal coronapatiënten en de beschikbaarheid van zorgpersoneel, zijn we gedwongen om niet-spoedeisende zorg te verschuiven naar een later tijdstip. Per patiënt wordt zorgvuldig bekeken of de zorg kan worden uitgesteld. Het gaat om afspraken en operaties die medisch gezien veilig uitgesteld kunnen worden en waarvoor de wachttijd kan oplopen. Wij beseffen hoe vervelend dit is voor de betrokken patiënten en hopen op uw begrip.

Welke zorg gaat door?

Spoedeisende hulp, spoedoperaties, oncologische zorg (kankerbehandelingen) en acute verloskundige zorg gaan door. Als u niet wordt gebeld, gaat uw operatie of afspraak door.

Digitale zorg

Sommige afspraken kunnen eenvoudig telefonisch of via beeldbellen plaatsvinden. Dit wordt uiteraard alleen gedaan als dat veilig en verantwoord is.

Samenwerking

We werken samen met andere ziekenhuizen en het Landelijk Centrum Patiënten Spreiding (LCPS). Dagelijks wordt informatie uitgewisseld over de beschikbare capaciteit en het aantal coronapatiënten. Mogelijk worden patiënten met een coronabesmetting overgeplaatst naar een ander ziekenhuis. Dit doen we zodat patiënten veilig en verantwoord terechtkunnen met hun hulpvraag in het ziekenhuis. Het overplaatsen van patiënten kan binnen en buiten de regio zijn. Dichtbij als dat kan en ver weg als het moet.