AMC heeft nieuwe website

Bezoekers van amc.nl krijgen vanaf nu maatwerk als antwoord op hun vragen. Bij het bouwen van de nieuwe site speelt de ‘patiëntreis’ een belangrijke rol. De komende maanden worden steeds meer onderdelen van de website opgeleverd.

Het AMC begint het nieuwe jaar met een nieuwe website die er niet alleen anders uitziet, maar ook anders werkt. Ilonka Coenraad en Robert van de Linde van Interne en Externe Communicatie zijn er maandenlang mee bezig en kunnen uitleggen wat de nieuwe site zo bijzonder maakt.

Van de Linde: “De nieuwe site is responsive: hij is geschikt voor iedere schermgrootte, ook voor mobiel en tablet. Bij het bouwen van de site zijn we uitgegaan van de patiëntreis, de route die de patiënt doorloopt tijdens zijn ziekteproces. Die reis begint bij de huisarts en eindigt normaal gesproken thuis. We gebruiken de patiëntreis om in kaart te brengen wanneer de patiënt bepaalde informatie nodig heeft.” 

Hierbij draait het om de contactmomenten die de patiënt heeft in de zorg zoals afspraken, onderzoeken, behandeling en nacontrole. De patiëntreis is daarmee het tegenovergestelde van een zorgpad, want daarbij redeneer je vanuit het perspectief van de zorginstelling. Van de Linde: “In de oude site is de informatie geordend vanuit de AMC-organisatie en zo moest je ook zoeken op de site. Dat is moeilijk voor de patiënt, want die heeft een ander perspectief.” In de komende maanden verschijnen meer patiëntreizen op de vernieuwde website.

Dat betekent niet dat er op de nieuwe site geen ruimte meer is voor nieuws, inhoudelijke verdieping en verhalen uit het ziekenhuis. “We hebben als eerste het onderdeel ons.amc ingericht: een plek waar AMC’ers hun verhaal kunnen vertellen en hun kennis kunnen delen op een toegankelijke manier.” 

Stapsgewijs uitbouwen
Omdat het onmogelijk was alle informatie van de oude site naar de nieuwe over te zetten, is voor een andere aanpak gekozen. Coenraad: “We bouwen de site stapsgewijs uit. Voor elke afdeling, specialisme of behandeling staat de basis-informatie op de site, en we hebben de informatie van de meest bezochte pagina’s op de oude site meegenomen naar de nieuwe. 

"Dankzij bezoekersstatistieken weten we welke pagina’s dat zijn. Uit die statistieken blijkt ook dat bepaalde informatie nauwelijks wordt gelezen. De informatie die we niet op de nieuwe site laten zien, bewaren we. Als afdelingen bepaalde informatie missen, dan is die beschikbaar. We hebben nu de basis gelegd voor de nieuwe website die de belangrijkste informatie voor de bezoekers bevat. De website is nog in opbouw, en wordt steeds vollediger wanneer alle afdelingen hun patiëntreizen in kaart hebben gebracht.

Antwoord op maat
De nieuwe website werkt met een digitale vraagbaak waar je zelf gemakkelijk je vraag kunt stellen. Wanneer je een vraag stelt op de nieuwe site, krijg je een antwoord op maat plus suggesties en links naar relevante pagina’s.” 

De bezoeker krijgt informatie op maat, ook voor de AMC’ers levert de nieuwe website veel op. Coenraad: “Afdelingen krijgen meer ruimte om zelf inhoud toe te voegen en te verbeteren. Verder zijn de pagina’s van de nieuwe site overzichtelijker. Op de oude site, zag je dat de informatie volgens een bepaalde structuur wordt aangeboden. Die is voor ons logisch, maar voor de patiënt vaak niet. Wij hebben bij het bouwen van de nieuwe site niet gedacht in afdelingen maar in onderwerpen, bijvoorbeeld deep brain stimulation.” 

Op de oude site ‘hing’ informatie in een vaste structuur onder een bepaalde afdeling. Bij de nieuwe site zit alle informatie in één grote bak. Door de informatie goed te omschrijven komt deze bij een bepaald onderwerp vanzelf tevoorschijn: een artikel over Lyme dat op ons.amc staat, verschijnt ook op de pagina die over deze ziekte gaat. 

Coenraad: “Het bijhouden van de site kun je niet erbij doen, daar moet op elke afdeling iemand tijd voor krijgen. Want met een goede omschrijving maak je de informatie makkelijk vindbaar voor de bezoekers. Je bent als specialisme ook beter vindbaar op Google.”

Tekst: Eva Vroom