Kinderen leren reanimeren

Meer dan veertig kinderen leerden op de anesthesie-afdeling hoe ze iemand moeten reanimeren. Op het ritme van Staying Alive van de Bee Gees ging het er serieus aan toe. "Dit zou structureel in het onderwijsprogramma moeten worden opgenomen."

De medewerkers van de afdeling Anesthesie maakten van de nood een deugd: hun kinderen konden vanwege de scholenstaking niet naar school, dus waarom dan geen educatief uitstapje naar het ziekenhuis, waar hun ouders werken? Iedereen is blij met deze oplossing, ook het AMC zelf, want er hoeven minder operatiekamers te sluiten omdat ouders thuis hun kinderen moeten opvangen.

Kietelen

Terwijl de jongsten (7-11 jaar) kleurplaten invullen en speels de anatomie van de mens doornemen, zijn de groteren echt aan het reanimeren. Als ze hun cursus met succes doorlopen hebben, krijgen ze dan ook een echt diploma.

De jonge cursisten oefenen fanatiek. Ze weten inmiddels heel goed wat hun te doen staat als ze iemand op de grond aantreffen. Als ‘meester’ Fabian Kooij vraagt wie het bij de reanimatiepop wil voordoen, springt Sam direct naar voren. Hij laat het zien: eerst kijken of iemand normaal ademt. Zo niet, dan proberen wakker te schudden. (“Je kunt hem ook kietelen”, roept een van de andere kinderen.) Als dat ook niet lukt, is het tijd om te gaan reanimeren, terwijl iemand anders 112 belt en een volwassene zoekt.

Onderdeel schoolprogramma

Ritmisch duwt Sam de borstkas in op het ritme van de jaren zeventig hit ‘Staying Alive’ van de Bee Gees. “Ben je al moe, Sam?”, vraagt meester Kooij. “Een beetje”, hijgt Sam, waarop iemand anders het overneemt.

Mede-organisator Veronika Evers kijkt tevreden toe hoe fanatiek de kinderen oefenen. “Het is heel belangrijk dat ze dit leren”, vindt ze. “In Duitsland en Denemarken is Basic Life Support al standaard onderdeel van het schoolprogramma. Uit onderzoek weten we dat dat een geweldige impact heeft. Omgerekend naar Nederland zou het 400 slachtoffers per jaar schelen.”

Geen fouten

Evers vertelt dat reanimeren hier en daar op Nederlandse scholen al wordt onderwezen, maar nog geheel vrijblijvend. “Ik pleit ervoor om dat systematisch en structureel te doen. Kinderen zijn vaak bang om iets fout te doen bij een reanimatie, maar je kunt geen fouten maken. Het enige wat je verkeerd kunt doen, is niets doen.”