22 jul 2019 | Verhaal

Hoe is het nu met: de cocaïnestudie 

Ruim 1500 reacties binnen vier dagen. Onderzoeker Anne Marije Kaag van Amsterdam UMC kon het niet geloven. Dit voorjaar liet ze via social media weten voor een wetenschappelijke studie op zoek te zijn naar vrijwilligers die regelmatig cocaïne gebruiken. Haar mailbox stroomde vol met aanmeldingen.

Kaag onderzoekt of hersenen van vrouwen anders reageren op cocaïne dan die van mannen. Dit is van belang om te kijken of vrouwen op een andere manier moeten worden geholpen om van het witte poeder af te kicken. Dit voorjaar verscheen hierover het artikel ’’Hoe anders is de vrouwelijke cocaïnesnuiver’’ op de website van Amsterdam UMC.

Scan van de hersenen

Tussen neus en lippen door werd in het artikel vermeld dat als je aan de criteria voldoet, je mee kunt doen aan het onderzoek. Als vrijwilliger moet je een tijdje in de MRI liggen voor een scan van de hersenen. De deelnemers snuiven natuurlijk geen echt lijntje cocaïne in de scanner. Ze krijgen in plaats daarvan allerlei foto’s te zien van onder andere cocaïne, maar ook plaatjes met een negatieve emotionele lading. De MRI legt vervolgens vast op welk gebied op de hersenen reageert. 

Speurtocht naar vrijwilligers

Het bericht werd massaal gedeeld via de facebookpagina van Amsterdam UMC en op LinkedIn. Ook kranten namen het verhaal over en legden de link met de speurtocht naar vrijwilligers. Algemeen Dagblad: ‘Het AMC zoekt cokegebruikers, en dan vooral vrouwelijke’. Het Parool: ‘UMC zoekt mannelijke en vrouwelijke cokesnuivers.’ AT5: ‘Amsterdam UMC zoekt cocaïnegebruikers voor onderzoek’. En RTL Nieuws website: ‘Snuif jij weleens coke? Het UMC is dan naar jou op zoek’. “Ik kwam ook nog op de radio. Zo heb ik voor RTV Noord Holland mogen vertellen over mijn onderzoek”, vertelt Kaag.

De gevolgen van dit mini media-offensief konden niet uitblijven. “Binnen drie dagen hadden we 1500 aanmeldingen”, vertelt Kaag. Gelukkig had ik vier medewerkers die me konden helpen de enorme stroom aan berichten af te handelen. Alle deelnemers moeten informatie krijgen over de studie en er moet worden beoordeeld of ze mee konden doen. Een hele klus.’’ 

Enorme boost

Uiteindelijk heeft alle media aandacht het onderzoek een enorme boost gegeven. “Ik dacht eerst dat we tot eind van het jaar bezig zouden zijn om zestig vrijwilligers te werven en te scannen. Daarmee was ik dankzij het artikel al in dit voorjaar klaar. Na mijn vakantie ga ik de gegevens verder analyseren en ik hoop eind van het jaar het artikel met de uitkomsten van mijn onderzoek naar een tijdschrift te sturen.”

Tekst: Marc van den Broek
Foto: Shutterstock