“Blij mee? Dat is een understatement”, reageert Ilse Vis van Horeca Nederland. Het bestuur van Amsterdam UMC verrast alle vaste medewerkers dit weekend met een fikse waardebon voor de Amsterdamse horeca. Uit dankbaarheid voor de inzet tijdens de achterliggende coronamaanden, en ook een beetje om het tweejarig bestaan van de fusie te vieren.

Als het goed is hebben ze hem zaterdag allemaal in de bus gekregen, de negentienduizend medewerkers van Amsterdam UMC. Een brief-met-code, goed voor een horecabon ter waarde van dertig euro. Te verzilveren bij een zelf te bepalen restaurant of bar in Amsterdam. “We hebben met z’n allen ongelofelijk hard gewerkt”, verklaart bestuurslid Frida van den Maagdenberg. “In de directe zorg, in de ondersteuning, vanuit huis. Het zijn heel zware tijden geweest, we hopen dat het ergste nu achter de rug is. Daar wilden we een blijk van dankbaarheid tegenover stellen. Liefst een geschenk waar we de stad Amsterdam in mee konden laten delen. Want onze mensen zijn de afgelopen maanden enorm gesteund, zowel door scholen, bedrijven en winkels in Amsterdam als door particulieren.”

Lekker uit eten

En wat doe je dan? Iets met de horeca, opperde een collega-bestuurslid. Horecabedrijven kwamen in het heetst van de coronacrisis met het ene na het andere mooie initiatief voor zorgverleners, terwijl de sector zelf zo’n zware klap heeft gekregen.

”Daar kwam nog iets bij”, zegt Van den Maagdenberg. “Midden in de coronacrisis hadden we een online vergadering met alle medische afdelingshoofden, waarop een IC-verpleegkundige van VUmc aan het woord kwam. Ze vertelde hoe zwaar ze het vond, zowel de zorg voor coronapatiënten als de lockdown. Wat ze vooral miste, vertelde ze, was ’s avonds gewoon in een mooie jurk eens lekker uit eten te kunnen gaan. Die lichtheid van het bestaan, waar de horeca voor zoveel mensen aan bijdraagt, wilden we graag symboliseren.”

Help de Horeca

Een mooie horecabon voor alle medewerkers lag het meest voor de hand, maar ingewijden wisten te melden dat zo’n 30 procent van de bonwaarde bij de bonnenorganisatie blijft hangen. Tel uit je winst. “Daarom zijn we in gesprek gegaan met mensen van de actie Help de Horeca”, vertelt Van den Maagdenberg. “In goed overleg kwamen we bij een ander initiatief uit: een bon die je alleen in Amsterdam kunt besteden. Voor de horecabedrijven, die in deze periode met acute liquiditeitsproblemen kampen, is het vooral prettig dat het bonnengeld daar de komende maand al naartoe gaat. Zonder strijkstokken en ongeacht de vraag wanneer onze medewerkers van hun bon gebruik willen maken. En wat is een mooier moment om zo’n bon weg te geven dan de verjaardag van Amsterdam UMC?”

Understatement
Leuk detail: de bonnen gaan letterlijk naar iedereen die zich de afgelopen maanden heeft ingezet. Zowel personeel in dienst van Amsterdam UMC als het extra personeel dat gedurende de crisisperiode 'van buiten' is ingehuurd. Negentienduizend medewerkers blij, Amsterdamse horeca blij. Toch? “Blij is een understatement", reageert regiomanager Ilse Vis van Horeca Nederland desgevraagd. “We krijgen wel vaker verzoeken vanuit organisaties, maar een geste van deze omvang is ongekend. Wat een fantastische impuls.”

Tekst: Simon Knepper
Beeld: Shutterstock