Terwijl heel Nederland leed onder tropische hitte, was het in Amsterdam UMC nog goed uit te houden. Of het nu gaat om koelen, verwarmen, zuiveren of reguleren, onze technici zijn daarbij onmisbaar. Samir en Wim zijn in locatie VUmc verantwoordelijk voor de installaties. "Tijdens de eerste hittegolf liep door een storing de temperatuur op tot 30 graden".

24 uur per dag, 7 dagen per week, onderhoudt Samir de gebouwen en installaties van Amsterdam UMC, locatie VUmc. Hij heeft ontelbaar veel installaties onder zijn hoede: luchtbehandelings- en verwarmingsinstallaties, rioleringen en liften.

Ook de koelunits vallen onder zijn beheer. De afelopen weken waren die hard nodig. "Tijdens de eerste hittegolf was er een probleem met een van de koelunits op het dak. Deze unit zorgt ervoor dat de warme buitenlucht wordt gekoeld naar 18 graden. Doordat het buiten extreem warm was, kon hij zijn warmte niet meer goed kwijt. Op een gegeven moment liep de temperatuur in de patiëntkamers op tot wel 30 graden."

"De veiligheid van de patiënten mag natuurlijk nooit in het geding komen. Ik besprak met het afdelingshoofd onmiddellijk of er patiënten verplaatst konden worden naar een plek waar de luchtbehandeling het wèl deed. Intussen belde de leverancier de Italiaanse fabrikant. In Italië zijn ze wel wat hitte gewend en gelukkig wisten ze daar een oplossing waardoor de koelunit uiteindelijk snel weer kon draaien. Het verplaatsen van patiënten was niet nodig. "

Samen met zijn zeven collega's handelt Samir alle storingen in het ziekenhuis af. Dat gaat dag en nacht door. "In een woonhuis is de verwarming zelden kapot. Maar in dit ziekenhuis draaien veel verwarmingsinstallaties. Grote kans dus dat er één kapotgaat."

Ook deze zomerweken is het niet rustiger. "Er zijn nu er minder patiënten en medewerkers in het ziekenhuis, maar alle installaties moeten gewoon doordraaien. En dus blijven er bij ons storingen binnenkomen. Bovendien is dit de periode waarin we ons voorbereiden op de komende winter. We ontluchten bijvoorbeeld de verwarming. En als er geen storingen zijn, registreer ik in ons systeem welke maatregelen ik heb genomen om de storing te verhelpen. Ook loop ik controlerondes en check ik bijvoorbeeld of de intercoms in de liften het doen."

Samir is trots op zijn werk. "Voor het leveren van goede zorg is veilige en goede techniek onmisbaar. De gevolgen van een storing die niet of niet op tijd is opgelost, kunnen enorm zijn. Er liggen patiënten die medische zorg nodig hebben en niet zomaar verplaatst kunnen worden. Als het te koud is in een operatiekamer, kunnen artsen niet opereren. We vragen ons daarom altijd af: Hoe dringend is de storing? Wat zijn de gevolgen voor de veiligheid van de patiënten?"