Elena Beelaerts 2011

Elena Beelaerts exposeerde van 19 mei tot 12 juli 2011.

Elena Beelaerts (Den Haag 1971) heeft een fascinatie voor het menselijk lichaam, ziekte en sterfelijkheid maar ook voor de schoonheid en het mysterie ervan. Op een geheel eigen wijze vormt zij met schijnbaar gemak papier en allerlei gevonden materialen tot collages en driedimensionale beelden. Zo ontspruiten fragile en vrolijke objecten aan haar creativiteit. Maar schijn bedriegt want de onderliggende thematiek is vaak complex en ontstaat niet zomaar in een spontane opwelling, Elena Beelaerts verdiept zich gedegen in haar onderwerpen. Zo maakte zij tien jaar geleden in de AMC de installatie mevrouw Röntgens trouwring. De hand vormde toen haar inspiratiebron wat resulteerde in een serie van acht verschillende installaties in de Vitrines bij collegezaal 4 en 5. Om de werking van de hand te doorgronden sprak zij met diverse medische specialisten. Bekeken door de ogen van Beelaerts leverde de hand ineens geheel andere beelden op dan medici doorgaans zien op het beeldscherm na een scan of röntgenfoto. In de Brummelkamp Galerie toont Elena Beelaerts nieuw werk. Tevens zal zij als eerste een nieuwe Vitrine in het Q-gebouw inwijden door het om te toveren tot het Paleisje van Volksvlijt, een work in progress gebaseerd op het in 1929 afgebrande Paleis voor Volksvlijt aan het Frederiksplein. De “eerste paal” voor Beelaerts Paleisje voor Volksvlijt wordt geslagen op 8 juni in Felix Meritis tijdens een debatserie over kunst, wetenschap en vermaak. Op basis van een uitspraak van Albert Einstein: “Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand”, wordt het residu van de debat avonden door Elena Beelaerts samengevat in een mobiel Paleisje van Volksvlijt dat daarna zal opduiken op locaties waar kunst en wetenschap samenkomen; waar anders dan in het AMC.