In drie stappen een betere vragenlijst én betere zorg voor de patiënt

Steeds vaker vullen patiënten vragenlijsten in over hun lichamelijke en emotionele welzijn tijdens en na een behandeling. Doel is betere, meer op maat gemaakte zorg voor de patiënt. Onderzoeker Danny Young-Afat geeft artsen advies hoe ze in 3 stappen de juiste vragenlijst kunnen kiezen. Een publicatie hierover verscheen onlangs in JAMA Oncology.

Young-Afat roept artsen op om zich meer te verdiepen in de inhoud en de methodologie van de vragenlijsten, voordat ze deze in de praktijk gebruiken. “Het is voor artsen vaak lastig om uit alle beschikbare opties de beste vragenlijst te kiezen om aan hun patiënten voor te leggen. Alleen met de juiste vragenlijst, op het juiste moment, en in de juiste context, leiden deze vragenlijsten tot betere zorg, betere gesprekken tussen arts en patiënt, en meer op maat gemaakte zorg”, aldus de plastisch chirurg in opleiding en kwaliteit van leven onderzoeker.

Doel

Welke vragenlijst het best gekozen kan worden hangt af van het doel van de arts/onderzoeker. “Vaak willen patiënten weten welke klachten ze kunnen verwachten na een bepaalde behandeling. Dit kan een patiënt dan helpen om de behandeling te kiezen die het best bij ze past. Hiervoor zijn vragenlijsten nodig die goed gemiddelden van groepen kunnen bepalen, zodat deze getallen met patiënten gedeeld kunnen worden. Een ander doel kan zijn, om een individu te volgen gedurende de tijd, zodat direct aan de bel getrokken kan worden als blijkt dat deze patiënt vervelende symptomen ontwikkelt. In dat geval zijn vragenlijsten belangrijk die heel goed kleine verschillen in symptomen kunnen oppikken over de tijd heen”, aldus Young-Afat.

Voor de patiënt betekent dit efficiëntere zorg en communicatie, leren van ervaringen van soortgelijke patiënten en een actievere rol kunnen innemen bij het samen beslissen proces.

Lees hier de publicatie in JAMA Oncology.

Tekst: Daniëla Cohen