Fertiliteitshormonen

De overheid heeft besloten dat per 1 januari 2014 een aantal van de geneesmiddelen die u voor uw fertiliteitsbehandeling gebruikt, door het ziekenhuis worden bekostigd. De overheid heeft tot deze “overheveling” besloten om meer grip te krijgen op deze dure en specialistische middelen.

De zorgverzekeraar vergoedt deze geneesmiddelen uitsluitend via het ziekenhuis. De regels rondom wat u wel of niet vergoed krijgt zijn niet veranderd. Dit besluit heeft vooral consequenties voor de levering van uw geneesmiddelen. Lees hier om welke middelen het gaat.

De belangrijkste wijzigingen voor u op een rij gezet:

  1. Medicatie is alleen nog op te halen bij de poliklinische apotheek AMC;
  2. Uitleveren medicatie alleen mogelijk als u het toegestuurde intakeformulier minimaal twee weken van tevoren hebt teruggestuurd. Uw behandeling kan anders niet doorgaan en wordt opnieuw ingepland;
  3. Ook indien u geen medicatie gebruikt of al medicatie ophaalt bij de poliklinische apotheek AMC, dient u uzelf in te schrijven. U kunt ook gebruik maken van de intakeformulieren op Q4, deze kunt u inleveren bij de balie of thuis invullen en terugsturen met de retourenvelop;
  4. U kunt het ook downloaden en mailen naar de apotheek (saz-cvv@amc.nl).

Voor welke fertiliteitshormonen gaat een andere financiering gelden vanaf 1 januari 2014?

Voor de volgende 13 fertiliteitshormonen wordt de verstrekking en financiering gewijzigd:

  • Choriongonadotrofine (Pregnyl®)
  • Menopauzegonadotrofine (Menopur®, Meriofert®)
  • Follitropine alfa (Gonal-F®, Ovaleap®)
  • Follitropine (beta) (Puregon®)
  • Choriogonadotropine alfa (Ovitrelle®)
  • Clomifeen (Clomid®)
  • Gonadoreline (Lutrelef®)
  • Nafareline (Synarel®)
  • Ganirelix (Orgalutran®)
  • Urofollitropine (Fostimon®)
  • Corifollitropine alfa (Elonva®)
  • Cetrorelix (Cetrotide ®)
  • Triptoreline (Decapeptyl®, Triptofem®)

Hoe weet mijn eigen apotheek dat ik dit geneesmiddel gebruik?

Het is belangrijk dat uw eigen apotheek op de hoogte is van het gebruik van de middelen die u via onze Apotheek ontvangt. Zo blijft uw medicatiedossier bij uw eigen apotheek ook compleet. Daarom geven wij iedere aflevering van uw geneesmiddel aan hen door.

Wie kan ik benaderen voor overige vragen?

Mocht u nog andere vragen hebben dan horen wij dat graag. Neem hiervoor contact met ons op.

  • Vragen over uw geneesmiddel zelf of de behandeling: hiervoor kunt u terecht bij het centrum voor voortplantingsgeneeskunde zie contact.
  • Overige vragen: hiervoor kunt u terecht bij het Specialistische Apotheek Zorgpunt (SAZ) 020-566 35 08 of Saz-cvv@amc.nl

Ik ga fertiliteitsmedicatie gebruiken, wat moet ik doen?

  • Indien u dit nog niet gedaan heeft vult u eenmalig het “intakeformulier poliklinische apotheek AMC-CVV” in en stuurt dit naar de AMC apotheek. Het intakeformulier vindt u hier. Het postadres staat op het formulier. U kunt het ook scannen en mailen naar Saz-cvv@amc.uva.nl.
  • Het intakeformulier moet minstens 2 weken verzonden zijn naar de apotheek voordat het verwerkt is en uw fertiliteitsmedicatie geleverd kan worden. Anders zal uw behandeling niet doorgaan.
  • Met het intakeformulier voert de poliklinische apotheek dan de wettelijk verplichte medicijncontrole met uw eigen apotheek uit. Alleen als er verschillen zijn in medicatiegebruik tussen wat u heeft opgegeven en wat de uw eigen apotheek geregistreerd heeft, neemt de poliklinische apotheek telefonisch contact met u op om aanvullende vragen aan u te stellen.
  • Afgifte van medicatie is alleen mogelijk als de poliklinische apotheek de wettelijk verplichte controle met uw eigen apotheek heeft kunnen uitvoeren. De controle is 2 weken geldig en kan niet pas op de dag van uitgifte plaatsvinden. Dit moet uiterlijk 1 werkdag van te voren.
  • Geef wijzigingen in uw medicatiegebruik door via email naar het adres van de specialistische apotheek zorg fertiliteitsmedicatie: Saz-cvv@amc.uva.nl
  • Als u deze stappen heeft doorlopen kunt u fertiliteitsmedicatie ophalen (hiervoor ontvangt de poliklinische apotheek een elektronisch recept van uw behandelend arts) bij de AMC poliklinische apotheek. Alle fertiliteitsmedicatie is daar op voorraad.

Er is een digitaal recept voor Puregon; welke medicatie krijg ik?

  • Vanaf 1 januari 2017 wordt Puregon vervangen door Ovaleap. Dit is hetzelfde medicijn maar van een andere fabrikant. Dit medicijn werkt ook met een pen.
  • Vanaf 1 januari 2017 kan er geen Puregon meer worden voorgeschreven.
  • Indien u in een behandelcyclus zit met Puregon en u heeft extra medicatie nodig, dan maakt het voor uw behandeling niet uit dat u Ovaleap krijgt afgeleverd.

Er is een digitaal recept voor Pregnyl; welke medicatie krijg ik?

Vanaf 19 april 2017 wordt Pregnyl vervangen door Ovitrelle vanwege leveringsproblemen van Pregnyl. Ovitrelle is hetzelfde medicijn maar van een andere fabrikant. Dit medicijn werkt met een pen. Prikinstructie.

Waarom moet ik het intakeformulier invullen terwijl ik geen eigen medicatie gebruik?

Het AMC is verplicht om voorafgaand aan uitgifte van medicijnen een controle uit te voeren met uw eigen apotheek. Ook als u aangeeft geen medicatie te gebruiken. Als u het formulier pas inlevert als u al in de apotheek bent, is er onvoldoende tijd om deze controle met uw eigen apotheek uit te voeren. U kunt geen medicatie meekrijgen.

Waarom staat mijn medicatie niet klaar?

De poliklinische apotheek kan uw medicatie pas klaarmaken als u zelf in de apotheek bent om het direct mee te nemen. De medicatiecontrole met uw eigen apotheek is al wel uitgevoerd. Dit heeft te maken met de opslagcapaciteit.

Er is een verandering in mijn eigen medicatie gekomen, wat moet ik doen?

Geef wijzigingen in uw medicatiegebruik door via e-mail naar het adres van de specialistische apotheek zorg fertiliteitsmedicatie: Saz-cvv@amc.uva.nl.

Ik heb medicatie bij een andere apotheek opgehaald, worden de kosten vergoed?

Nee, uw medicatie kan alleen vergoed worden als u de medicatie bij de AMC apotheek ophaalt. Als u toch bij een andere apotheek haalt dan moet u ter plekke afrekenen. Het is niet mogelijk om tussen apotheken te verrekenen of om de kosten nadien op het AMC of uw zorgverzekeraar te verhalen. De kosten zijn dus voor uw rekening als u niet bij de AMC apotheek ophaalt.

Wat moet ik doen als ik medicatie over heb na een behandeling?

De medicatie moet u bewaren, omdat u overgebleven medicatie nodig hebt voor een volgende behandeling. Gooi de medicatie dus niet weg en lever het niet in bij de apotheek.

Na afronding van alle behandelingen of als u meer dan drie maanden zwanger bent weet u of u de medicatie niet meer nodig hebt. Lever het dan in bij de apotheek voor vernietiging. Medicatie kan niet worden gegeven aan andere patiënten.

Intakeformulier apotheek fertiliteitshormonen

E-mail: 
cvv@amc.nl

Telefoonnummer: 
020 - 566 4287

Telefonische bereikbaarheid: 
Maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur

Faxnummer: 
020 - 566 9209

Schriftelijke correspondentie:
Centrum voor Voortplantingsgeneeskunde
AMC - Q3-119
Postbus 22660 
1100 DD Amsterdam