Sporten en bewegen in tijden van corona

Nu we met zijn allen thuis moeten blijven, is het extra belangrijk om voldoende te bewegen. Dat helpt om gezond, fit en vrolijk te blijven. Amsterdam UMC heeft samen met NOC*NSF, KNVB en de Vereniging voor Sportgeneeskunde adviezen opgesteld om de komende weken veilig en verantwoord te sporten.

Sporten helpt om de kans te verkleinen op hoge bloeddruk, hart- en vaatzieken, longklachten, depressie, suikerziekte en vele andere chronische aandoeningen. Maar vanwege de uitbraak van het coronavirus staan bewegen en sporten onder druk. Mensen moeten in isolatie of mogen alleen voor het hoognodige naar buiten, zoals werk of boodschappen doen. Ook een frisse neus halen noemde minister-president Mark Rutte tijdens een persconferentie als een van de redenen om naar buiten te gaan.

Veilig sporten

Sportcardioloog Harald Jorstad van Amsterdam UMC werkte daarom samen met de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond, de Vereniging voor Sportgeneeskunde en NOC*NSF aan het opstellen van adviezen om de komende weken veilig aan de nodige beweging te komen. “Ik vind het belangrijk dat mensen in tijden van corona kunnen bewegen en sporten. Als sportcardioloog zie ik wat een enorme impact de coronacrisis heeft op sport: niet alleen voor topsporters, maar ook voor amateurs en voor patiënten die juist meer willen gaan bewegen. Gelukkig kun je op een veilige manier sporten, waarbij je jezelf en anderen in acht moet nemen.”

Harald Jorstad
Harald Jorstad

Workout binnen

Jorstad promoveerde in 2016 op een onderzoek naar preventie van hart- en vaatziekten bij de universiteit van Amsterdam. Hij begeleidt ook topsporters. “Het belangrijkste advies”, zegt hij, “is dat je thuis blijft als jij of iemand in je huishouden klachten heeft, ook al is het maar een verkoudheid. Als je je goed voelt, kun je ook binnen een goede workout doen zoals sommige leden van het Nederlands olympische team hebben laten zien.”

Is niemand in je huis ziek en je voelt je verder goed, dan kun je naar buiten, waarbij je wel op 1,5 meter afstand van anderen moet blijven. Hardlopen in een groep moet je dus niet doen, zo maakt het advies duidelijk.

De vier instanties hebben een document met tips opgesteld dat is te downloaden. Daarin staan adviezen voor mensen die geen klachten hebben en voor mensen die klachten hebben als neusverkoudheid, hoesten, keelpijn, benauwdheid en/of koorts. De derde groep die adviezen krijgt, zijn de mensen die ziek zijn geweest. Jorstad: “Op deze manier kun je, ook met het coronavirus in ons midden, toch genoeg bewegen.”

Lees hier de tips.
https://nocnsf.nl/media/2521/sport-en-beweegtips-in-tijden-van-het-coronavirus.pdf