Wilt u in contact komen met en leren van andere onderwijsprofessionals? Wilt u iets leren over een specifiek onderwerp binnen het (medisch) onderwijs of een up-to-date overzicht van wat er speelt binnen medisch onderwijs? Er zijn veel verschillende congressen en symposia op het gebied van medisch onderwijs.
Hieronder vindt u een overzicht van de congressen binnen het medisch onderwijs in Nederland en de internationale congressen binnen medisch onderwijs. Wilt u meer weten over deze congressen, neem dan contact op met het Faculty Development team via Coby Baane (j.a.baane@amc.nl).
Nationale symposia en congressen
Omschrijving
Het Onderwijsinstituut Medisch Specialistische Opleidingen (OMSO) van het AMC wil voor de AMC Onderwijs en OpleidingsRegio een bijdrage leveren aan het ontwikkelen en onderhouden van kwalitatief goede opleidingen. Onder het motto “kwaliteit verdient zich terug” zullen diverse sprekers hun visie geven en kunnen deelnemers met elkaar en met de sprekers tijdens dit OOR-symposium van gedachten wisselen.
Doelgroep
Leden van de Raden van Bestuur, (plv) opleiders, leden van centrale opleidingscommissies, stafvoorzitters, onderwijscoördinatoren, aios vertegenwoordigers.
Periode en frequentie
Jaarlijks: 2018 op 1 december, 13.00 - 18.00 uur Collegezaal 5, AMC
Kosten
gratis
Informatie
Omschrijving
De UvA Onderwijsdag is de plek voor UvA-docenten om inspirerende ideeën, projecten en praktijkvoorbeelden uit het onderwijs te delen, te bediscussiëren én vooruit te blikken op de (nabije) toekomst van het onderwijs. De UvA Onderwijsdag 2017 is de start van een traditie en zal elk jaar in het voorjaar plaatsvinden.
Doelgroep
Docenten die les geven in het bachelor en master onderwijs aan de UvA
Periode en frequentie
Jaarlijks in het voorjaar
Duur
Een middag in het voorjaar
Kosten
Gratis
Informatie
www.uva.nl/onderwijs/onderwijskwaliteit/onderwijsdag/onderwijsdag
Omschrijving
Dit congres vindt jaarlijks plaats en heeft het onderwijs en opleiden in de gezondheidszorg als thema. Het congres biedt een platform waarop onderzoeksresultaten, evaluaties en ontwikkelingen binnen het onderwijs en opleiden worden uitgewisseld. Tijdens het congres zal er in de plenaire en parallelle sessies veel aandacht worden besteed aan de ontwikkelingen op het gebied van de professionalisering van docenten, carrièreperspectief in medisch onderwijs en het creëren van een onderwijs- cultuur.
Doelgroep
Studenten, docenten, artsen, onderzoekers die geïnteresseerd zijn in het onderwijs.
Periode en frequentie
Jaarlijks
Duur
Twee dagen in november.
Kosten
€200 – €450 euro
Informatie
Omschrijving
Ieder jaar verzorgt de DSSH het DSSH Congres, waarin het accent met name op interactieve workshops en Simulatie en Serious Gaming voor zorgprofessionals ligt.
Doelgroep
Zorgprofessionals, stafadviseurs, studenten.
Periode en frequentie
Jaarlijks , 2018 op de Universiteit van Twente.
Duur
Een dag in maart.
Kosten
-
Informatie
Internationale congressen
Omschrijving
AMEE (Association for Medical Education in Europe) is het jaarlijkse Europese congres in medisch onderwijs. Dit is het grootste congres wereldwijd op het gebied van medisch onderwijs en er zijn bijeenkomsten binnen het gehele spectrum van medisch onderwijs, op verschillende niveaus.
Doelgroep
Docenten, onderzoekers, onderwijskundigen, beleidsmedewerkers en management dat betrokken is bij medisch onderwijs.
Periode en frequentie
Jaarlijks: 2018 op 25-29 augustus in Basel, Zwitserland.
Duur
3 dagen
Kosten
± 600 euro
Informatie
Omschrijving
Ottawa provide a forum for medical and other health care profession educationalists to network and share ideas on all aspects of the assessment of competence in both clinical and non-clinical domains, throughout the continuum of education. Participants include both those new to the area of assessment and those with many year’s experience to share. Ottawa Conferences are committed to encourage developments in assessment with a view to improving health care and health care delivery around the world.
Doelgroep
Docenten, onderzoekers, onderwijskundigen, beleidsmedewerkers en management dat betrokken is bij medisch onderwijs.
Periode en frequentie
Every two year, next one in 2020.
Duur
3 dagen
Kosten
500-800 USD
Informatie
https://amee.org/conferences/ottawa-conferences
Omschrijving
The International Conference on Residency Education (ICRE) is the world’s largest conference devoted exclusively to advancing residency education.
Doelgroep
Clinical teachers and educators, program directors, residents, postgraduate deans, program administrators, government leaders and policy makers, educational researchers and medical education leaders.
Periode en frequentie
Jaarlijks in Canada.
Duur
3 dagen
Kosten
$ 250 - $ 1095 (Canadian dollar)
Informatie
http://www.royalcollege.ca/rcsite/events/international-conference-on-residency-education-icre-e
Omschrijving
The mission of the International Association of Medical Science Educators (IAMSE) is to advance health profession education through teacher development and to ensure that the teaching and learning of medical science continues to be firmly grounded in foundational sciences and the best practices of teaching. IAMSE strives to achieve this by: providing multidisciplinary, interprofessional and cross-cultural forums for discussion of issues affecting medical science education and educators; designing and evaluating current and innovative means to teach the sciences fundamental to health professions, and sharing the results for the development of all health professions educators and; serving as an international voice to enhance appreciation of the crucial role of medical sciences in health and health care.
Doelgroep
Docenten, onderzoekers, onderwijskundigen, beleidsmedewerkers en management dat betrokken is bij medisch onderwijs.
Periode en frequentie
Jaarlijks, meestal in de US
Duur
3 dagen
Kosten
700 - 1000 USD
Informatie
Omschrijving
Jaarlijks congres van een vooraanstaande Britse organisatie voor medisch onderwijs. Missie is “To meet the needs of teachers, trainers and learners in medical education by supporting research-informed best practice across the continuum of medical education.”
Doelgroep
Docenten, onderzoekers, onderwijskundigen, beleidsmedewerkers en management dat betrokken is bij medisch onderwijs.
Periode en frequentie
Jaarlijks in Groot-Brittanie
Duur
3 dagen
Kosten
£490 - £570
Informatie
https://www.asme.org.uk/conferences/forthcoming-conferences/
Omschrijving
Conference goals: Bring together international faculty development leaders/educators in the academic health sciences; Share best practices and current research in faculty development; Foster a global community of leaders and educators in the field.
Doelgroep
Individuals from around the word interested in: Faculty/staff development, faculty affairs, teacher training, leadership development, career development, global health, cultural awareness research and scholarship in faculty development.
Periode en frequentie
Every two year, next one in 2020.
Duur
2 days
Kosten
€320 - € 420
Informatie
https://amee.org/conferences/4th-faculty-development-conference#programme
Omschrijving
The purpose of the CCME is to highlight, and allow participants to benefit from, developments in medical education and to promote academic medicine by establishing an annual forum for medical educators and their many partners to meet and exchange ideas. It will include a highly selective program of workshops, posters, oral presentations and plenary sessions with its theme being Competency Based Medical Education: Navigating the Winds of Change. The 2018 conference workshop and oral presentation abstracts will be published as an on-line supplement to the Medical Education Journal. The conference also offers great opportunities for exhibitors and sponsors to participate and directly interact with delegates from medical faculties as well as national and international health organizations.
Doelgroep
We welcome our international colleagues and other partners including students, other health educators, health education researchers, administrators, licensing and credentialing organizations and governments, to come and share their experiences in medical education across the learning continuum (from undergraduate to postgraduate to continuing professional development).
Periode en frequentie
Jaarlijks in Canada.
Kosten
$950 – 1025$ (Canadian Dollar).
Informatie
Omschrijving
Aims of conference: Provide a forum for debate on innovation and the evidence base for clinical skills teaching and learning; Showcase research and best practice on clinical skills education; Stimulate innovation in clinical skills; Gather expert and beginner clinical skills educators for networking.
Doelgroep
Individuals from around the word interested inclinical skills education.
Periode en frequentie
Every two year, next in 2019 in Italy
Duur
3 dagen
Kosten
850 euro
Informatie
Omschrijving
The European Board of Medical Assessors (EBMA) consists of a group of European professionals who have expertise in assessment and/or have leadership roles in universities, or other bodies concerned with medical education and training. The subject of the 2nd EBMA conference will be: Transformative assessment “Making the strategic use of assessment meaningful for learning”. In this Conference we would like to find ways to implement sus-tainable, long-term, evidence-based changes to local assessment practice so it can be truly transformative, meaningful and learner-friendly. The programme of the 2017 Annual EBMA Conference aims to provide answers to this question by assembling various assessment specialists from several countries who will share their state-of-the-art expertise in assessment with all participants.
Doelgroep
Docenten, artsen, PhD studenten, geïnteresseerden en betrokkenen met het onderwijs.
Periode en frequentie
Jaarlijks in oktober/november, locatie variërend in Europa.
Duur
Twee dagen
Kosten
€250 - €450