Eugène Brands

Daybreak
Olieverf op doek
150 x 190 cm

Eugène Brands schilderde op gevoel. Hij begon nooit met een vastomlijnd plan aan een nieuw doek, maar vond zijn weg al schilderend. Natuur en heelal vormden zijn belangrijkste inspiratiebronnen.

Brands was gefascineerd door de notie van de kosmische cirkelgang: alles in de kosmos stroomt (panta rei), maakt onophoudelijke verandering door en is met elkaar verbonden. In Daybreak uit 1978 wordt die voordurende herhaling gesymboliseerd in de zon, die elke dag opkomt en weer ondergaat.

Daybreak verschilt van Brands’ eerdere werk uit de jaren vijftig, dat beïnvloed is door de Cobrabeweging. In de jaren zestig en zeventig ontwikkelde de kunstenaar een meer vloeiende manier van schilderen. Het beeld werd onscherp, het kreeg iets wolligs en ‘vegerigs’, zoals dit schilderij laat zien. Dat effect bereikte hij door zijn olieverven steeds verder te verdunnen, tot de verf ging druipen of spatten. Tot op hoge leeftijd bleef Brands, geïnspireerd door de steeds veranderende natuur, zijn techniek verder ontwikkelen. ’