Klaas Kloosterboer

Klaas Kloosterboer | Pietà | 2015 | Goudverf op een unieke krant met metalen buizen en ketting | 41 x 57 cm

Pietà

2015

Goudverf,krant,metaal,

ketting en spijkers

41,5 x 47,5 cm

Aanwinst 2016

De Pietà, de bewening van Christus, is onnoemelijk vaak geschilderd en gebeeldhouwd als symbool van groot lijden. Breed en geknakt hangt het lichaam van de levenloze Christus over de schoot van zijn moeder.

Die knak zie je terug in het kettinkje op de Pietà van Klaas Kloosterboer. Het is een gouden voorstelling, alsof de aureolen van de heilige moeder en zoon versmelten tot één geheel van plechtigheid. Onder de goudverf is nog net te zien dat de drager van dit werk bestaat uit krantenpapier, kranten van na de aanslagen op de nachtclub Bataclan in Parijs in 2015. Je ziet door de goudlaag iets doorschemeren van de krantenkoppen eronder. Ze gaan over Obama, Hollande, terrorisme, net niet meer leesbaar. Kloosterboer waste dat alles met goudverf weg zodat enkel stilte resteert, en het moment oplost in een tijdloosheid, eeuwigheid. In dat dunne papier stanste hij de letters pieta: ze verwonden het papier als kogelgaten en dragen bij aan dit monument voor rouw en verlies.

Artikel over dit werk in het AMC-magazine: