Marcel Pinas 2017

Marcel Pinas exposeerde van 20 juni tot 5 september 2017 in de AMC Brummelkamp galerie

Marcel Pinas’ (1971) werk wordt getoond in binnen- en buitenland. Pinas genoot zijn kunstopleiding aan het Nola Hatterman Instituut in Paramaribo, waar hij in de traditionele en klassieke stijl is opgeleid. Direct na zijn opleiding was hij al zeer succesvol met zijn tekeningen en aquarellen: vooral zijn inlandse thema’s waren populair. Met een beurs kon hij verder studeren op de kunstacademie in Jamaica en daarna aan de Rijksakademie in Amsterdam. Daar werd hij uitgedaagd om van het populaire genre af te stappen en zijn eigen weg te volgen. Pinas is een Marron, een nakomeling van de Afrikanen die gedwongen werden als slaaf in Suriname te gaan werken. De Marrons bevrijdden zich van de slavernij en vestigden zich diep in de binnenlanden van Suriname. Omdat de traditionele Marroncultuur verloren dreigt te gaan, besloot Pinas het tot onderwerp van zijn werk te maken. ”Ik maak gebruik van de dingen die mijn voorouders hebben gebruikt en daarmee maak ik iets nieuws… Ik wil dat we weer trots zijn.” Als kunstenaar heeft Pinas heeft een eigen beeldtaal ontwikkeld. Zijn kleuren verwijzen naar de kleurige decoraties die de Marrons op en rond hun huizen aanbrengen, als weerspiegeling van de kleuren van de natuur. De voorstellingen spatten van het doek af. Hij gebruikt beeldelementen waarvan de onderlinge relaties niet meteen zichtbaar zijn; symbolen en tekens die verwijzen naar de N’dyuka-cultuur zoals totems en tekens van het zogenoemde ‘Afakaschrift’. Afaka was een Marron uit het begin van de twintigste eeuw, die gefascineerd werd door het schrift dat hij via de paters had leren kennen. Zo kwam hij ertoe zijn eigen schrift te ontwikkelen. De verschijning van de komeet Halley, in 1910, zag hij als een teken om dat schrift openbaar te maken. Helaas heeft het Afakaschrift zich nooit echt verspreid en werd het een soort geheimschrift. Marcel Pinas gebruikt Afkatekens en traditionele geruite pangi-stoffen die hij samenvoegt in zijn schilderijen als een soort collages. Zijn werk is geëngageerd en gaat over het verleden en heden van de Marroncultuur. Maar de thema’s die hij aansnijdt hebben ook een universeel karakter.

Naast kleurige werken op doek maakt hij grote buiteninstallaties en zet hij zich in voor de sociale relaties in zijn geboortestreek. In 2009 heeft Pinas in Moengo ‘the Tembe Art studio’ opgericht, waar jongeren en drop-outs onder begeleiding van kunstenaars kunnen werken aan een positieve toekomst.