Marjan Teeuwen 2012

Marjan Teeuwen exposeerde van 23 februari tot 10 april 2012.

In de series Verwoeste huizen construeert Marjan Teeuwen (Venlo 1953) monumentale sculpturen in slooppanden. Wat doorgaans als afval en troep wordt gezien, verandert in haar handen in goud. In haar eerdere serie Huiskamers - waarvan zich een werk in de AMC-collectie bevindt (doorgang J0) – liet Teeuwen vooral zien wat een mens zoal bewaart. Nu richt ze zich op wat we weggooien. Aan de series Verwoeste huizen is maanden van voorbereiding vooraf gegaan. Voor het vinden van een geschikte locatie, het verkrijgen van de benodigde vergunningen, het berekenen van de draagkracht door een constructeur en het maken van bouwtekeningen om bouwvakkers te onderrichten hoe ze moeten slopen - en vooral hoe te stapelen. In de fotoserie Verwoest ‘Huis Piet Mondriaanstraat’ staan grootschalige architectonische ingrepen centraal in 4 vierkamerappartementen, alle vier in een betonnen jaren-zestig woonflat van woningbouwvereniging de Alliantie in Amsterdam/ Slotervaart. Delen van plafonds, vloeren en muren zijn weggehakt en genereren nieuwe perspectieven: de architectuur wordt sculptuur. Wat in eerste instantie planmatig is verwoest, krijgt daarmee een vervolg in het opbouwen van een nieuw beeld met materiaal uit het flatgebouw zelf. In totaal zijn ongeveer 50 flats gestript van zo’n 350 deuren, aanrechten, kasten, schroten, vloerdelen, deurposten, beton en steen. Als een choreograaf regisseert Teeuwen alles tot in de puntjes, met als resultaat een duizelingwekkend abstract beeld. Daarmee volgt ze een traditie die ooit is ingezet door de Amerikaanse kunstenaar Gordon Matta-Clark. Maar Teeuwens werk is veelkantig: het refereert ook aan de schilderkunst. Zo speelt ze met het perspectief, dat in haar foto’s soms geheel afwezig lijkt. Op zoek naar een houvast dwaalt het oog van de beschouwer als vanzelf over de stapels afval, die door Teeuwens ordening een nieuwe ruimte scheppen en een andere betekenis krijgen.