Marnix Hoys 2009

DRAGERS VAN TIJD Marnix Hoys (Brugge, 1943) maakt tekeningen, schilderijen en sculpturale keramiek; kunstwerken die groeien vanuit de manier waarop hij de wereld om zich heen beleeft. Zowel in zijn grafisch als in zijn ruimtelijk werk richt hij zich op de menselijke figuur.

Hoewel Marnix Hoys als beeldend kunstenaar van vele markten thuis is, legt hij zich vooral toe op keramiek. Zijn keramische beelden evolueerden van antropomorfe,veelal primaire vormen in aardewerk naar met attributen beladen figuren. Als 'toevoegsels' gebruikt hij gevonden en verzameld materiaal. Was, vet, doeken, takken, teer, hout en andere materialen worden na het bakken aan het beeld toegevoegd. Soms is dat beeld geladen met herinneringen. Herinneringen aan vroegere reizen bijvoorbeeld, zoals bij het werk ‘De wensen’ waar het rood katoen en het spiegelglas souvenirs zijn van Madras. Soms ook dragen Hoys figuren eerder vervaardige kleine beeldjes. Zo worden zijn figuren letterlijk ‘Dragers van tijd’. Andere keren worden door collega-kunstenaars vervaardigde en 'gedumpte' werken zorgvuldig gerestaureerd, gekoesterd en omwonden, om zo op de rug van zijn beelden een nieuw leven te beginnen. In zijn recente sculpturen staat veelal het werk van een kunstenaar model voor het attribuut dat zijn personage aangebonden(??? sk) krijgt. In de titel verwerkt Hoys dan de naam van de kunstenaar in kwestie. Zie bijvoorbeeld ‘De dozen van Mondriaan’, waarbij de beschilderde kartonnen dozen geïnspireerd zijn op Mondriaans Compositie met wit, rood, zwart, grijs en geel. Gedumpte werken Hoys werkt en herstelt als een bricoleur, een knutselaar die alles kan gebruiken, al knippend en plakkend tot zijn beeld de gewenste lading heeft. Zelfs brokstukken van een dagelijks gebruikte theepot, gevonden scherven en historische stukken keramiek worden verzameld om, ingevuld met gips, op de rug van zijn beelden te belanden. 'Ik laat me inspireren door de archeologie en de geologie', zegt de kunstenaar. 'Voor een keramist zijn dat twee schitterende vakken, ze geven me het vermogen tijd en verleden opnieuw samen te stellen.' Ook de mythologie en de alchemie fungeren als inspiratiebronnen voor zijn werk. Kraaien, onduidelijke wezens tussen mens en dier in - zijn hele atelier is ermee bevolkt. De huid van zijn beelden bestaat uit een beschildering met krijtglazuur, die naarmate de laag dikker of dunner wordt aangebracht matte of juist glanzende, grijze of zwarte penseelstreken achterlaat. Hoys zoekt en experimenteert met zijn materiaal en glazuur. Hij geniet van het maakproces - en dat weerspiegelt zich in zijn werk. De een vindt ze mooi, de ander bevreemdend, maar de kunstwerken van Marnix Hoys laten je niet koud.

zijn werk is oa hier te bewonderen : www.marnixhoys.be