Medische Psychologie (onderwijs) Master

Pre-coschappen en co-schappen

Pre-coschappen
In het Pre-coschap wordt aandacht besteed aan herhaling en uitbreiding van de inzichten en vaardigheden die voor een beginnende co-assistent van belang zijn. Met name het anamnesegesprek en het slecht-nieuwsgesprek worden opnieuw geoefend. Ook het omgaan met lijden, onzekerheid, machteloosheid en dood krijgen nogmaals aandacht. Verder komen onderwerpen als de eigen medische (on)deskundigheid en de eigen positie in relatie tot de medische en verpleegkundige staf aan de orde.
In de introductieweek van de DOK co-schappen, vlak voor de studenten de kliniek ingaan, wordt een training gegeven waarin het omgaan met geëmotioneerde patiënten nogmaals centraal staat.

Co-schappen
Tijdens het eerste grote co-schap bij inwendige geneeskunde, heelkunde en kindergeneeskunde, wordt in het CORE-onderwijs (COommunicatie en REflectie) de impact van de klinische realiteit op het eigen gedrag en beroepshouding onderzocht. Het CORE-onderwijs biedt tevens een laatste voorbereiding op de geschiktheidbeoordeling. Behalve om de verworven klinische vaardigheden gaat het daarbij ook om attitude en communicatieve vaardigheden. De co-assistenten worden beoordeeld door de medisch psycholoog, de artsopleider en de verpleegkundige. Zij maken gebruik van de Amsterdamse Attitude en Communicatie Schaal (AACS).

De geschiktheidsbeoordeling met de AACS heeft negen gedragscategorieën:

  • Fatsoen en respect (in contact met patiënten);
  • Adequaat informatie vragen;
  • Adequaat informatie geven;
  • Adequaat omgaan met emoties van patiënten;
  • Structureren van de communicatie;
  • Inzicht in eigen emoties, normen, waarden en vooroordelen;
  • Adequate omgang met verpleegkundigen en collegae;
  • Eigen grenzen kennen; bereidheid tot zelftoetsing; omgaan met feedback;
  • Blijk geven van inzet, betrokkenheid en verantwoordelijkheid.

Meer informatie over de AACS is te vinden in de volgende publicaties:

  • Cate, T.J. ten, & Haes, J.C.J.M. de (2000). Summative assessment of medical students in the affective domain. MED TEACH, 22(1), 40-43. [Download]
  • Haes, J.C.J.M. de, Oort, F.J., Oosterveld, P., & Cate, O. ten (2001). Assessment of medical students' communicative behaviour and attitudes: estimating the reliability of the use of the Amsterdam. PATIENT EDUC COUNS, 45(1), 35-42. [Download]
  • Haes, J.C.J.M. de, Oort, F.J., Hulsman, R.L. (2005). Summative assessment of medical students’ communication skills and professional attitudes through observation in clinical practice. MED TEACH, 27(7), 583-589. [Download]