De belangrijkste informatie voor een veilig bezoek hebben we voor u bij elkaar gezet. Deze informatie is voor het laatst bijgewerkt op 1 oktober.

Is het dragen van een mondneusmasker verplicht in het ziekenhuis?

Ja. Het is vanaf vrijdag 2 oktober voor patiënten en bezoekers verplicht om een mondneusmasker te dragen op beide locaties van Amsterdam UMC. Dit geldt voor alle patiënten en bezoekers vanaf 13 jaar. Neem een eigen, niet-medisch mondneusmasker mee. Uw mondneusmasker doet u op voordat u binnenkomt en houdt u gedurende uw hele bezoek op.

Ook medewerkers dragen vanaf 2 oktober een mondneusmasker of face shield in publieke ruimtes van beide ziekenhuislocaties.

Gaat mijn afspraak, opname of behandeling door?

Door een toenemend aantal coronapatiënten moet Amsterdam UMC helaas een deel van de geplande zorg, zoals operaties, uitstellen. Patiënten worden hiervan op de hoogte gesteld. Afspraken in de poliklinieken gaan zo veel mogelijk door. Het is wel mogelijk dat uw afspraak in het ziekenhuis wordt omgezet naar een videoconsult of telefonische afspraak. Ook hiervan ontvangt u bericht. Lees meer in dit nieuwsbericht.

Ik heb een afspraak in het ziekenhuis. Waar moet en kan ik rekening mee houden?

Als u een afspraak heeft, wordt u door ons gebeld of krijgt u een afspraakbrief. Als het kan, maken we een [video]belafspraak. Uw zorgverlener bepaalt of het nodig is dat u naar het ziekenhuis komt.

Kom niet te vroeg naar uw afspraak.

Het is belangrijk dat u zo kort mogelijk vóór uw afspraak in het ziekenhuis bent. Hiermee zorgen we ervoor dat er zo min mogelijk mensen tegelijk in het ziekenhuis zijn. Dit doen wij om besmettingen te voorkomen. De screening aan de deur verloopt snel, waardoor u op tijd bij uw afspraak kunt zijn. Na de screening krijgt u een polsbandje, zodat u in en uit kunt lopen zonder steeds gescreend te hoeven worden.

Heeft u coronaklachten? Vertel het ons!

Heeft u klachten die kunnen passen bij een coronabesmetting (hoesten, kortademigheid, koorts, neusverkoudheid, niezen of smaak en/of reukverlies)? Meld ons dat voor uw komst, dan nemen we de juiste maatregelen. Het is ook belangrijk dat u het doorgeeft als een huisgenoot of partner besmet is met het coronavirus of als u recent in een risicogebied bent geweest. Bekijk hier of uw recente bestemming een risicogebied is (oranje/rood).

Is het veilig om naar het ziekenhuis te komen?

Als u voor een afspraak naar Amsterdam UMC komt, loopt u geen extra besmettingsgevaar. Om patiënten met het coronavirus en patiënten zonder het coronavirus tegelijkertijd veilig te kunnen behandelen, hebben we verschillende maatregelen getroffen.

Zo voorkomen we de verspreiding van het coronavirus:

  • we screenen patiënten vooraf op klachten als hoesten, verkoudheid, koorts, kortademigheid en niezen
  • patiënten en bezoekers dragen een mondneusmasker bij hun bezoek aan het ziekenhuis
  • we hanteren de 1,5 meter-afstandsregel
  • in de poliklinieken geldt eenrichtingsverkeer
  • voor coronapatiënten zijn speciale ruimtes
  • medewerkers met coronaklachten worden direct getest
  • als een medewerker coronaklachten heeft, mag hij/zij niet komen werken
  • medewerkers dragen een mondneusmasker of face shield in publieke ruimtes van het ziekenhuis

Kan ik iemand meenemen naar mijn afspraak?
Om ervoor te zorgen dat het niet te druk wordt in het ziekenhuis, vragen we patiënten om zoveel mogelijk alleen te komen. Als u echt niet alleen naar een afspraak kunt komen, kunt u iemand meenemen. Bij minderjarige patiënten mag altijd één ouder mee. Ook mensen in een rolstoel mogen iemand meenemen. Het is mogelijk dat uw begeleider wordt gevraagd even ergens anders te wachten tijdens uw afspraak. Leest u onze aangepaste regels voor begeleiding goed door.
Waar kan ik me laten testen op het coronavirus?
Per 1 juni kan iedere volwassene met verkoudheid en koorts zich gratis laten testen via de GGD. Heeft u klachten en wilt u zich laten testen? Bel dan het publieksinformatienummer van de Rijksoverheid: 0800-1351 (bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur).
Mag ik bezoek ontvangen?
Wij snappen dat het belangrijk is dat familieleden en naasten u in het ziekenhuis kunnen bezoeken. We willen dit graag mogelijk maken in deze bijzondere tijd waarin we afstand van elkaar moeten houden en er ook voor moeten zorgen dat er niet te veel mensen op hetzelfde moment in het ziekenhuis zijn. Leest u onze aangepaste bezoekregels goed door.
Waar kan ik het ziekenhuis in?

U kunt gebruikmaken van de volgende ingangen

Locatie VUmc, De Boelelaan

  • De hoofdingang van het ziekenhuis
  • De hoofdingang van de poliklinieken
  • Het Imaging Center blijft open voor patiënten en bezoekers

De ingang van de Spoedeisende Hulp is bereikbaar, de zij-ingang van de Spoedeisende Hulp richting het ziekenhuis is gesloten.

Locatie AMC, Meibergdreef

  • Spoedeisende hulp (SEH) en Huisartsenpost via ingang SEH
  • De tijdelijke hoofdingang van het ziekenhuis
  • De ingang via parkeergarage P2.

De ingang van het APC (Psychiatrisch centrum) is weer open.

Waar kan ik parkeren?

Voor locatie VUmc, kijk op de pagina op https://www.vumc.nl/contact-en-route/routebeschrijving-en-parkeren-naar-amsterdam-umc-locatie-vumc.htm.

Locatie AMC, Meibergdreef

Parkeren bij locatie AMC: vanaf maandag 8 juni wordt het gebied bij de hoofdingang en de ingang van de polikliniek vernieuwd. Dit heeft belangrijke gevolgen voor de parkeergelegenheid in dat gebied. Kijk voor de meest actuele situatie op de pagina Adres, route en parkeren.

Bent u slecht ter been? Tussen station Holendrecht en de ingang van locatie AMC rijdt een pendelbus. Wilt u hier gebruik van maken, leest u dan goed de informatie over de pendelbus.

Ik krijg een uitnodiging tot videobellen. Hoe werkt dat?
Bij videobellen maakt u gebruik van een internetverbinding. Meer informatie en een handleiding over videobellen vindt u hier.
Heeft u algemene vragen over het coronavirus?

Bekijk de website van het  RIVM  of bel met het landelijke informatienummer 0800-1351.