Vakinhoudelijke professionalisering
Doelgroep
Verpleegkundigen niveau 4/5.
Doel
Na afloop van deze cursus weet de deelnemer:
- wat het begrip Evidence Based Practice inhoudt
dat een kritische houding ten opzichte van het eigen handelen en het handelen van collega’s een voorwaarde is voor Evidence Based Practice en het kunnen formuleren van beantwoordbare vragen over verpleegsituaties
- dat Evidence Based aanbevelingen of richtlijnen opgevolgd dienen te worden om een goede kwaliteit van zorg te kunnen leveren
- dat EBP een vijfstaps methode is, waarbij het formuleren van een goede klinische vraagstelling en het efficiënt zoeken naar wetenschappelijke literatuur de beginstappen zijn
- wat de verschillen zijn tussen wetenschappelijke artikelen van hogere en lagere bewijskracht en kan men een omschrijving geven van de verschillende onderzoekstypes.
- wat het belang is van zoeken met tekstwoorden naast indextermen (Mesh).
- via AMC Literatuur (= digitale bibliotheek AMC) te zoeken in bronnen van geaggregeerde evidence zoals guidelines, TRIP en Cochrane.
- n.a.v. een bepaalde klinische vraagstelling een goed opzoekbare vraag te formuleren volgens de PICO-methode.
- op systematische, transparante en efficiënte wijze te zoeken in PubMed en andere bronnen hoe een goede zoekstrategie op te bouwen.hoe zoekfilters binnen PubMed Clinical Queries toe te passen
- hoe zoekstrategieën en resultaten kunnen worden opgeslagen
Inhoud en werkwijze
Deze cursus bestaat uit 3 dagdelen welke NIET afzonderlijk kunnen worden gevolgd.
Dagdeel 1 en 3: EBP I
In deze cursus wordt uiteengezet wat Evidence Based Practice inhoudt, namelijk een 5-staps methode om relevante literatuur te vinden, kritisch te beoordelen en toe te passen. Dit wordt gedaan aan de hand van presentaties, afgewisseld met werkgroepen. Het gebruikte lesmateriaal is in het Nederlands en Engels.
Dagdeel 2: Zoeken naar Evidence
Verpleegkundigen die zich met EBP gaan bezighouden dienen derhalve de kennis en vaardigheid t.a.v. zoeken te bezitten of te verkrijgen. In dit dagdeel wordt ingegaan op principes van zoeken naar evidence. Er wordt via een hands on training geoefend in het efficiënt zoeken in bronnen van geaggregeerde evidence, waarbij de nadruk ligt op het ‘snel’ vinden van relevante literatuur in deze bronnen.
Cursisten die nog niet bekend zijn met Pubmed bereiden zich voor met de online zelfstudie Pubmed van de Medische bibliotheek. Daarnaast gaat de cursus dieper in op het systematisch en goed opbouwen van de zoekstrategie in PubMed (PubMed omvat o.a. MEDLINE, de grootste internationale biomedische database). Tevens komen andere evidence bronnen aan bod, zoals Cinahl en Cochrane.
Getuigschrift
Deelname aan de cursus geeft recht op een bewijs van deelname.
CanMEDS competenties
Deze cursus draagt bij aan de ontwikkeling van de volgende CanMEDS competenties (bron: het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen en Verzorgenden):
Professionaliteit: 60%
Kennis en wetenschap: 40%
Aantal deelnemers
Minimaal 10, maximaal 12
Kosten
Extern: €230,00
Aanbevolen vervolg voor seniorverpleegkundigen
Aangeraden wordt om, aansluitend aan de EBP1 de cursus EBP2 (voor de gebruiker) te volgen.
Contact
Meer informatie over onderwijs is te vinden op de pagina Contact.
Data en Inschrijven
Bij interesse in deze cursus, graag mailen naar info@amsterdamumcacademie.nl.
Doelgroep
Verpleegkundigen die de cursus EBP 1 en tevens de cursus ‘Zoeken naar Evidence’ hebben gevolgd. Senior verpleegkundigen, leden van protocollencommissies of EBP werkgroepen op de afdeling.
Doel
Na afloop van de cursus;
- kan de deelnemer beantwoordbare vragen formuleren naar aanleiding van klinische onzekerheden in verpleegsituaties;
- is de deelnemer in staat de 5 staps methode van Evidence Based Practice te doorlopen, in het bijzonder het kritisch beoordelen van gevonden artikelen en kan hij/zij de resultaten toepassen in de verpleegkundige praktijk;
- weet de deelnemer hoe de doeltreffendheid en doelmatigheid van het verpleegkundig handelen door het doen van onderzoek, het ontwikkelen en testen van vernieuwingen en de implementatie en borging van verbeteringen en vernieuwingen in de praktijk bevorderd kan worden.
Inhoud en werkwijze
Deze cursus is een vervolg op EBP 1 voor de volger. Aan de hand van het kritisch lezen van Nederlandstalige onderzoek artikelen en het toepassen van de gevonden evidence in de verpleegkundige praktijk, leert u in deze cursus de 5 stappen van de EBP-methode zelfstandig doorlopen en het daarbij opstellen van beantwoordbare vragen. De nadruk ligt hierbij steeds op de relatie met de praktijk en de toepassingsmogelijkheden van de verworven kennis en vaardigheden. Neem voor deze training een eigen laptop, Ipad o.i.d. mee.
Getuigschrift
Deelname aan de cursus geeft recht op een bewijs van deelname.
CanMEDS competenties
Deze cursus draagt bij aan de ontwikkeling vande volgende CanMEDS competenties (bron: het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen en Verzorgenden):
- Kennis en wetenschap: 40%
- Professionaliteit: 60%
- Totaal aantal punten: 8
De cursus bestaat uit twee middagen en een huiswerkopdracht waarin het geleerde moet worden toegepast. Het gebruikte lesmateriaal is in het Nederlands.
Aantal deelnemers
Minimaal 10, maximaal 25.
Kosten
Extern: €115,00.
Aanbevolen vervolg
Bent u een gespecialiseerde verpleegkundige met een eigen aandachtgebied? Dan raden we u aan om hierna de EBP 3 cursus te volgen.
Contact
Meer informatie over onderwijs is te vinden op de pagina Contact.
Data en Inschrijven
Bij interesse in deze cursus, graag mailen naar info@amsterdamumcacademie.nl.
Doelgroep
(Leerling)verpleegkundigen die werkzaam zijn in de directe patiëntenzorg.
Doel
In deze cursus leert de cursist een vitaal bedreigde patiënt te herkennen. Aan het eind van de module Intensieve Klinische Zorg Basis is de cursist in staat om een verstoring van één of meer vitale functies (bewustzijn, ademhaling, circulatie) systematisch te observeren, te interpreteren, adequaat actie te ondernemen, effectief hulp in te roepen, te rapporteren en te evalueren.
Inhoud en werkwijze
De cursus bestaat uit een theorie- en praktijkdeel waarin de onderstaande onderwerpen aangeleerd en geoefend worden.
ABCDEmethode’; hulp wordt verleend vanuit het principe ‘treat first what kills first’
- Airway / Ademweg (luchtweg en oxygenatie)
- Breathing / Ademhaling (ademhaling en ventilatie)
- Circulation / Circulatie (circulatie; cardiale problemen en shockmanagement)
- Disability / Onbekwaamheid (onbekwaamheid als gevolg van neurologische achteruitgang)
- Eposure / Blootstelling (blootstelling en onderzoek)
In kaart brengen van de conditie van de patiënt d.m.v. de systemen MEWS en SBAR waarmee zorgprofessionals communiceren.
Studiebelasting thuis: afhankelijk van kennis en ervaring ca. 14 uur.
Getuigschrift
Deelname aan de cursus geeft recht op een bewijs van deelname.
CanMEDS competenties
Deze cursus draagt bij aan de ontwikkeling van de volgende CanMEDS competenties (bron: het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen en Verzorgenden):
- Klinisch handelen: 80%.
- Communicatie: 20%.
- Totaal aantal punten: 12.
Aantal deelnemers
Minimaal 10, maximaal 18.
Kosten
Extern: €430,00.
Contact
Meer informatie over onderwijs is te vinden op de pagina Contact.
Data en Inschrijven
Bij interesse in deze cursus, graag mailen naar info@amsterdamumcacademie.nl.
Doelgroep
Medewerkers van afdelingen, poliklinieken en diensten die te maken hebben en/of krijgen met medische termen.
Doel
Na afloop van deze cursus wordt er kennis verkregen over:
- begrip van de wijze waarop de medische termen zijn opgebouwd;
- inzicht in de betekenis van deze termen;
- elementaire kennis van de terminologie van de bouw en werking van het menselijk lichaam.
Inhoud en werkwijze
Op interactieve wijze wordt de kennis over medische termen in deze cursus aangeleerd en/of wordt opgefrist. De volgende onderwerpen komen hierbij aan de orde:
- grondslag medische terminologie;
- orgaanstelsels en onderdelen van orgaanstelsels;
- pathologie/ziekte.
Tijdens de les wordt gebruik gemaakt van studieboeken die ook als naslag kunnen worden gebruikt. Deze studieboeken worden in de eerste les uitgedeeld. Iedere les eindigt met een zelfstudieopdracht. De cursus wordt afgesloten met een toets in quizvorm.
Getuigschrift
Deelname aan de cursus en het behalen van de toets geeft recht op een bewijs van deelname.
Duur en lestijd
Duur: 6 x 1,5 uur.
Tijd: 16:00 – 17:30 uur. Plus zelfstudie.
Aantal deelnemers
Minimaal 8, maximaal 14.
Kosten
€365,00 inclusief de benodigde boeken.
Contact
Meer informatie over onderwijs is te vinden op de pagina Contact.
Data en Inschrijven
Bij interesse in deze cursus, graag mailen naar info@amsterdamumcacademie.nl.
Doelgroep
Deze cursus is bedoeld voor medewerkers van afdelingen en diensten die te maken hebben met medische termen en al een basis hebben; of door de basiscursus te hebben gevolgd of door het hebben gevolgd van een externe cursus.
Doel
Na de cursus heeft de deelnemer inzicht in de woordopbouw van de medische terminologie, kennis van de terminologie van bouw en functie van het menselijk lichaam en kennis van de terminologie van veel voorkomende ziektebeelden en onderzoeken. Dit geeft u meer begrip van de medische termen die u in uw werk tegenkomt.
Inhoud en werkwijze
Tijdens deze cursus wordt vooral de medische terminologie met betrekking tot pathologie besproken. De onderwerpen die hierbij aan de orde komen zijn:
- algemene pathologie;
- specifieke pathologie;
- benaming van onderzoeken;
- eigen inbreng
Er wordt gewerkt vanuit de boeken Medische terminologie Anatomie en fysiologie en Pathologie. U dient deze boeken voorafgaand aan de cursus in bezit te hebben.
Duur en lestijd
Duur: 4 x 1,5 uur.
Tijd: 16:00 – 17:30 uur.
Getuigschrift
Deelname aan de cursus en het behalen van de toets geeft recht op een bewijs van deelname.
Aantal deelnemers
Minimaal 8, maximaal 16
Kosten
€245,00
Contact
Meer informatie over onderwijs is te vinden op de pagina Contact.
Data en Inschrijven
Bij interesse in deze cursus, graag mailen naar info@amsterdamumcacademie.nl.
Het opleidingsbureau Amsterdam UMC Academie, locatie AMC (K0-217) levert een belangrijke bijdrage aan het op peil houden van kennis en bekwaamheden van zorgprofessionals door het organiseren van een gevarieerd aanbod aan cursussen.
Doelgroep
U bent als zorgprofessional werkzaam in de patiëntenzorg of levert een bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek.
Doel
Na afloop van de cursus:
- Heeft de deelnemer kennis van het AmsterdamUMC locatie AMC protocol ;
- Kan de deelnemer een perifeer infuus inbrengen uitvoeren volgens het AmsterdamUMC locatie AMC protocol, in een skills lab setting;
- Weet de deelnemer hoe en onder welke voorwaarden hij zich in de praktijk verder dient te bekwamen.
Inhoud en werkwijze
De scholing bestaat uit het maken van een E-learning, theorie en praktisch oefenen in een skills lab setting. De scholing wordt afgesloten met een bekwaamheidstoets in skills lab setting.
Getuigschrift
Deelname aan de cursus en het behalen van de toets geeft recht op een certificaat.
CanMEDS competenties
Deze cursus draagt bij aan de ontwikkeling van de volgende CanMEDS competenties (bron: het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen en Verzorgenden):
- Klinisch handelen: 100%
Totaal aantal punten: 2
Aantal deelnemers
Minimaal 2 en maximaal 4.
In verband met de noodzaak van het aanleren van de vaardigheid kan ervoor gekozen worden om de training aan te bieden aan 1 deelnemer.
Kosten
€75,00 per deelnemer.
Contact
Meer informatie over onderwijs is te vinden op de pagina Contact.
Data en Inschrijven
Inschrijven kan via de gepubliceerde data op StudyTube. Deelnemers kunnen zich ook ‘aanmelden’ via de ‘geïnteresseerden’ knop waarna er in overleg een datum gepubliceerd wordt. Voor externen kan er contact opgenomen worden met info@amsterdamumcacademie.nl
Doelgroep
U bent als zorgprofessional werkzaam in de patiëntenzorg of levert een bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek.
Doel
Na afloop van de cursus:
- Heeft de deelnemer kennis van het AmsterdamUMC locatie AMC protocol
- Kan de deelnemer een venapunctie uitvoeren volgens het AmsterdamUMC locatie AMCprotocol, in een skills lab setting
- Weet de deelnemer hoe en onder welke voorwaarden hij zich in de praktijk verder dient te bekwamen.
Inhoud en werkwijze
De scholing bestaat uit het maken van een E-learning, theorie en praktisch oefenen in een skills lab setting. De scholing wordt afgesloten met een bekwaamheidstoets in skills lab setting
Getuigschrift
Deelname aan de cursus en het behalen van de toets geeft recht op een certificaat.
CanMEDS competenties
Deze cursus draagt bij aan de ontwikkeling van de volgende CanMEDS competenties (bron: het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen en Verzorgenden):
- Klinisch handelen: 100%
Totaal aantal punten: 2
Aantal deelnemers
Minimaal 2 en maximaal 4.
In verband met de noodzaak van het aanleren van de vaardigheid kan ervoor gekozen worden om de training aan te bieden aan 1 deelnemer.
Kosten
€75,00
Contact
Meer informatie over onderwijs is te vinden op de pagina Contact.
Data en Inschrijven
Inschrijven kan via de gepubliceerde data op StudyTube. Deelnemers kunnen zich ook ‘aanmelden’ via de ‘geïnteresseerden’ knop waarna er in overleg een datum gepubliceerd wordt. Voor externen kan er contact opgenomen worden met info@amsterdamumcacademie.nl