Specifieke scholingen

Bij- en nascholing

De afdeling Bij- en nascholing van het AMC (locatie L0-310) levert een belangrijke bijdrage aan het op peil houden van kennis en bekwaamheden van zorgprofessionals door het organiseren van een gevarieerd aanbod aan cursussen.

Praktische informatie

72e Herhalingscursus Kindergeneeskunde Texel

Het programma wordt samengesteld op basis van de input van de regionale kinderartsen. De driedaagse cursus is op Texel, zodat je er ook echt even uit bent, in een andere omgeving met en van elkaar leren. Tijdens deze interactieve nascholingsdagen van woensdag 18 t/m vrijdag 20 maart 2020 zetten we een uitdagend programma neer. Hot topics gelardeerd met onderwerpen die erg ingewikkeld kunnen zijn.

Na deze nascholing ben je echt weer bijgeschoold, niet op één thema, maar op een heel scala van problemen die je kan tegenkomen.

Prof. dr. Hans van Goudoever,
Voorzitter commissie Herhalingscursus Kindergeneeskunde
Hoofd Emma Kinderziekenhuis Amsterdam UMC

Programma

Het programma volgt na de zomer. De inschrijving start naar verwachting medio september 2019 via deze site.

Praktische informatie

Datum en plaats

18 t/m 20 maart 2020 (woensdag t/m vrijdag)
Grand Hotel Opduin, Ruyslaan 22, 1796 AD De Koog, Texel
Tel. 0222 317445
Informatie over de boottijden

Deelname en kosten

Het cursuskosten zijn € 900,- (inclusief 2 overnachtingen, 2x luxe ontbijtbuffet, 3 uitgebreide broodlunches, 2 diners, gebruik van tennisbaan, oefen putting green en overdekt zwembad).

Inschrijven

Inschrijven voor de cursus is nog niet mogelijk. De inschrijving start naar verwachting medio september 2019 via deze site.
U ontvangt een bevestiging van uw inschrijving. De factuur volgt later, na sluitingsdatum inschrijving. Er kunnen maximaal 40 cursisten deelnemen. Inschrijven geschiedt op volgorde van binnenkomst.

Accreditatie

Accreditatie (16 punten) wordt bij de NVK aangevraagd. Uw accreditatiepunten worden door ons verwerkt in GAIA.

Sociaal programma

Tijdens de cursus dineren we op woensdagavond in Grand Hotel Opduin en op donderdagavond is er een barbecue in Strandpaviljoen Paal 17.

Extra nachten boeken Grand Hotel Opduin

Het is mogelijk om uw verblijf in Grand Hotel Opduin op eigen kosten te verlengen. Deze reservering dient u zelf te maken met het hotel.

ACT cursusavond (Bij- en nascholing)

Doel

Na afloop van deze cursus beschikt de deelnemer over de vaardigheden die nodig kunnen zijn bij de opvang en resuscitatie van vitaal bedreigde patiënten.

Inhoud en werkwijze

De training wordt verzorgd door urgentie-anesthesiologen en traumachirurgen van het AMC.

Na een maaltijd bij ontvangst volgt een plenaire introductie. Daarna worden de vaardigheden in stations aangeboden, waarbij ook gebruik gemaakt wordt van diermodellen.

Vaardigheden:

  • Videolaryngoscopie;
  • Intubatie door een larynxmasker;
  • Chirurgische luchtweg;
  • Thoraxdrainage;
  • Thoracostomie;
  • Stoppen uitwendig bloedverlies (directe druk, tourniquet);
  • Intraossale toegang;
  • Rapid Infusion Catheter;
  • Groot lumen centrale lijn.

Van de cursisten wordt verwacht dat zij de training voorbereiden aan de hand van vooraf gestuurd materiaal en een instaptoets maken.

Getuigschrift

Deelname aan de cursus geeft recht op een bewijs van deelname.

CanMEDS competenties

Deze cursus draagt bij aan de ontwikkeling van de volgende CanMEDS competenties:

  • Klinisch handelen: 100%

Accreditatie is aangevraagd.

Duur en lestijd

Duur: 1 dagdeel, 18.00 – 22.00 uur (maaltijd vanaf 17:00).

Data 2019

Nog niet bekend; u kunt zich inschrijven via een wachtlijst (zie hieronder)

Aantal deelnemers

Minimaal 20, maximaal 24.

Kosten

  • Stafleden: € 300,00.
  • AIOS: € 200,00.

Inclusief diner.

    Contact

    Meer informatie over onderwijs in het AMC is te vinden op de pagina Contact.

    Inschrijfformulier:

    Cardiothoracale Chirurgie (Bij- en nascholing)

    Deze cursus wordt georganiseerd in samenwerking met de hoofdverpleegkundigen en opleidingscoördinatoren van de hartcentra van het AMC, VUmc en OLVG.

    Doelgroep

    Verpleegkundigen die intramuraal werkzaam zijn in de directe patiëntenzorg binnen het specialisme Cardiothoracale chirurgie en cardiologie. Deze cursus is niet alleen voor verpleegkundigen van de hartcentra van het AMC, VUmc en OLVG, maar ook voor de verpleegkundigen die op de verpleegafdelingen van ziekenhuizen werken waar de pré- en postoperatieve zorg wordt verleend.

    Doel

    Na afloop van deze cursus beschikt de deelnemer over voldoende kennis en inzicht om complexe pre- en postoperatieve zorg te kunnen verlenen bij een patiënt die cardiothoracale chirurgie of interventie ondergaat.

    Inhoud en werkwijze

    Na afloop van de bijscholing kan de deelnemer benoemen:

    • indicaties, diagnostiek, procedure, complicaties, resultaten en ontwikkelingen bij ritmechirurgie (MAZE en PVI), Transcatheter Hartklep Interventies (THI), CABG en klepoperaties en de zorg voor deze patiëntencategorieën kunnen beschrijven;
    • bewaking, observatie, drempelen en alarmering bij patiënten die een pacemaker krijgen inhoudt;
    • welke soorten pacemakers er zijn en wat de keuze voor een bepaalde pacemaker bepaalt;
    • waaruit postoperatieve zorg op de IC bij een patiënt met een hemodynamisch beeld bestaat;
    • welke lichamelijke, psychische en sociale aspecten van belang zijn bij het verplegen van kwetsbare ouderen;
    • wat ketenzorg inhoudt en op welke manier ketenzorg bijdraagt aan de optimale (verpleegkundige) zorg rondom ouderen die cardio thoracale chirurgie ondergaan.

    De deelnemer kan klinisch redeneren en MEWS en SBAR toepassen.

    De leeractiviteiten worden verzorgd door docenten van verschillende disciplines, die elk vanuit hun eigen deskundigheid een bijdrage leveren aan de inhoud van de lessen. Naast vakinhoudelijke scholing wordt aandacht besteed aan klinisch redeneren en het vroegtijdig onderkennen van (verpleeg)problemen in (acute) complexe zorgsituaties. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende werkvormen waarbij het doel is dat de cursist actief met de leerstof bezig is. Tijdens de cursus wordt op verschillende manieren de kennis getoetst.

    Getuigschrift

    U ontvangt een bewijs van deelname indien de cursus volledig is gevolgd en de toetsing is afgerond.

    CanMEDS competenties

    Deze cursus draagt bij aan de ontwikkeling van de volgende CanMEDS competenties (bron: het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen en Verzorgenden):

    • Klinisch handelen: 80 %
    • Professionaliteit: 20 %

    Totaal aantal punten: 13

    Duur en lestijd

    Duur: 2 dagen van 8.00 tot 16.45 uur.

    Data

    Zodra de data voor 2020 bekend zijn, worden deze hier gepubliceerd.

    Aantal deelnemers

    Minimaal 20, maximaal 35.

    Kosten

    Extern: € 170,00 inclusief lunch.

      Contact

      Meer informatie over onderwijs in het AMC is te vinden op de pagina Contact.

      Refereer avonden Anesthesie

      Inhoud

      In uitgave 3-2018 van het Nederlands Tijdschrift voor Anesthesiologie (NTvA) heeft u het stukje “Weerbaar opleiden, maar ook toetsbaar opstellen” kunnen lezen, mijn ervaringen bij het ondergaan van het “OnLine Assessment (OLA)” van de European Society of Anesthesiologists. Ik heb hierin ook aangegeven dat ik u graag wil uitdagen om samen met mij in 2019 het OLA te ondergaan, en dat ik voor de voorbereiding enkele lessen zal aanbieden tussen september 2018 en april 2019.  

      Graag nodig ik u uit om deel te nemen aan deze lessen, die allemaal zullen worden samengesteld van vragen zoals deze tijdens de OLA moeten worden beantwoord, gepaard met de bijhorende oplossingen en achtergrond van desbetreffende vragen.  

      Om u zelf te kunnen voorbereiden vindt u naast de lessen in de tabel niet alleen de data maar ook de inhoud van de verschillende lessen. U kunt zich aanmelden voor deze lessen via het inschrijfformulier, onderaan deze pagina.

      Laten we ons als stafleden zelf weer eens toetsbaar opstellen, mogelijk zelfs in competitie met de jonge AIOS. Ik hoop u doet mee! Ik heet u graag welkom voor de eerste lessen in september en oktober. 

      Met vriendelijke groet,
      prof. dr. B. (Benedikt) Preckel

      Data

      Er zijn op dit moment geen data bekend.

      TPV en darmfalen bij volwassenen (Bij- en nascholing)

      Doelgroep

      Verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en physician assistants uit voedingsteams in ziekenhuizen; verpleegkundigen van specialistische thuisteams die in de thuissituatie te maken krijgen met patiënten die TPV nodig hebben bij darmfalen.

      Doel

      Na afloop van deze cursus beschikt de deelnemer over kennis en inzicht om verantwoord zorg te kunnen verlenen aan patiënten met totale parenterale voeding (TPV) bij darmfalen.

      Inhoud en werkwijze

      De leeractiviteiten worden verzorgd door professionals van het TPV & darmfalenteam van het AMC.

      Achtereenvolgens komen de volgende onderwerpen aan de orde:

      • De indicaties voor het starten van TPV -Chronisch darmfalen.
      • Het proces van acuut darmfalen.
      • TPV gerelateerde complicaties.
      • De verschillende soorten TPV.
      • Orale en/of enterale voeding naast TPV.
      • Afbouwen van TPV.
      • Continue of intermitterend toedienen van TPV.
      • Toepassing van medicatie.
      • Specifieke aandachtspunten t.a.v. stoma-, fistel- en wondzorg.
      • De verschillende Intraveneuze toegangswegen.
      • Centraal veneuze catheter gerelateerde complicaties en hoe te handelen.
      • De psychosociale belasting van de TPV-patiënt thuis.

      De cursusdag start met de bespreking van een casus die de leidraad zal zijn van de dag. Van de cursisten wordt verwacht dat zij ter voorbereiding op de cursusdag de literatuur uit de reader lezen en een instaptoets maken.

      Getuigschrift

      Deelname aan de cursus geeft recht op een bewijs van deelname.

      CanMEDS competenties

      Deze cursus draagt bij aan de ontwikkeling van de volgende CanMEDS competenties (bron: het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen en Verzorgenden):

      • Klinisch handelen: 100%

      Totaal aantal punten Kwaliteitsregister V&V: 7 punten

      Accreditatie bij de Registratiecommissie Specialismen Verpleegkunde (RSV) en de Nederlandse Associatie Physician Assistants (NAPA) wordt bij voldoende aanmelding aangevraagd.

      Duur en lestijd

      Duur: 1 dag, 8.30-16.45 uur.

      Datum

      Aantal deelnemers

      Minimaal 15, maximaal 25.

      Kosten

      € 140,00 inclusief lunch.

        Contact

        Meer informatie over onderwijs in het AMC is te vinden op de pagina Contact.

        Inschrijfformulier:

        Verpleegkundige Opleiding Inwendige Geneeskunde (Bij- en nascholing)

        Voor wie
        Interne en externe deelnemers. Verpleegkundigen die werkzaam zijn in de directe patiëntenzorg binnen het specialisme Inwendige Geneeskunde

        Voorwaarden voor deelname
        Behorend bij de doelgroep zoals hierboven beschreven is

        Inhoud en doel per module


        Module 1 MDL:

        De deelnemer kan

        • de anatomie van de maag, lever, darmen en nieren, alvleesklier benoemende fysiologie, pathologie en behandeling benoemen van Pancreatitis en Cholangitis;

          • de fysiologie, pathologie, behandeling en complicaties te benoemen van  Levercirrose;
          • de fysiologie, pathologie en behandeling benoemen van Morbus Crohn en Colitis Ulcerosa;
          • de fysiologie, pathologie en behandeling benoemen van Diabetes Mellitus (onder voorbehoud;)
        • De deelnemer is in staat om galblaas-, alvleesklier-, lever-  en chronische darmproblemen systematisch te observeren, te  interpreteren, adequaat actie te ondernemen, effectief hulp in te roepen, te rapporteren en te evalueren

          • in alle fasen van de MDL-gerelateerde ziekte en behandeling, indien mogelijk in samenwerking of in overleg met de patiënt of diens naaste:
          • de verpleegproblemen vast te stellen
          • de verpleegdoelen vast te stellen
          • de verpleegkundige interventies te plannen
          • de zorg te coördineren
          • de verpleegkundige zorg uit te voeren
          • de verpleegkundige zorg te rapporteren
          • de totale zorg te evalueren
          • het verpleegkundig beleid te beschrijven
          • het beleid van het multidisciplinair team te beschrijven
          • kennis van de anatomie, fysiologie, etiologie, onderzoek en de in het zorgprotocol beschreven behandeling, actuele- en potentiële complicaties, meest gebruikte medicatie en verpleegkundige observaties van het ziektebeeld toe te passen in het verpleegproces

        Module 2 Shock:

        De deelnemer kan:

        • pathofysiologie van de verschillende vormen van shock benoemen.
        • de deelnemer is in staat om signalen van een optredende shock systematisch te observeren, te  interpreteren, adequaat actie te ondernemen, effectief hulp in te roepen, te rapporteren en te evalueren
        • in alle fasen van de shock en behandeling van de shock, indien mogelijk in samenwerking of in overleg met de patiënt of diens naaste:

          • de verpleegproblemen vast te stellen
          • de verpleegdoelen vast te stellen
          • de verpleegkundige interventies te plannen
          • de zorg te coördineren
          • de verpleegkundige zorg uit te voeren
          • de verpleegkundige zorg te rapporteren
          • de totale zorg te evalueren
          • het verpleegkundig beleid te beschrijven
          • het beleid van het multidisciplinair team te beschrijven
          • kennis van de anatomie, fysiologie, etiologie, onderzoek en de in het zorgprotocol beschreven behandeling, actuele- en potentiële complicaties, meest gebruikte medicatie en verpleegkundige observaties van het ziektebeeld toe te passen in het verpleegproces

        Module 3 Longen:

        De deelnemer is in staat om

        • signalen van respiratoire insufficiëntie te  interpreteren, adequaat actie te ondernemen, effectief hulp in te roepen, te rapporteren en te evalueren
        • COPD, cystic fibrose en acute dyspnoe, indien mogelijk in samenwerking of in overleg met de patiënt of diens naaste:
        • de verpleegproblemen vast te stellen

          • de verpleegdoelen vast te stellen
          • de verpleegkundige interventies te plannen
          • de zorg te coördineren
          • de verpleegkundige zorg uit te voeren
          • de verpleegkundige zorg te rapporteren
          • de totale zorg te evalueren
          • het verpleegkundig beleid te beschrijven
          • het beleid van het multidisciplinair team te beschrijven
          • kennis van de anatomie, fysiologie, etiologie, onderzoek en de in het zorgprotocol beschreven behandeling, actuele- en potentiële complicaties, meest gebruikte medicatie en verpleegkundige observaties van het ziektebeeld toe te passen in het verpleegproces

        Module 4 Hepatologisch systeem:
        Doel en inhoud: informatie volgt

        Module 5 Cardiaal:
        De deelnemer kan:

        • Pathofysiologie van cardiale problematiek benoemen.

        De deelnemer is in staat om

        • signalen van cardiale problematiek systematisch te observeren, te interpreteren, adequaat actie te ondernemen, effectief hulp in te roepen, te rapporteren en te evalueren
        • bij cardiale problematiek en behandeling, indien mogelijk in samenwerking of in overleg met de patiënt of diens naaste:

          • de verpleegproblemen vast te stellen
          • de verpleegdoelen vast te stellen
          • de verpleegkundige interventies te plannen
          • de zorg te coördineren
          • de verpleegkundige zorg uit te voeren
          • de verpleegkundige zorg te rapporteren
          • de totale zorg te evalueren
          • het verpleegkundig beleid te beschrijven
          • het beleid van het multidisciplinair team te beschrijven
          • kennis van de anatomie, fysiologie, etiologie, onderzoek en de in het zorgprotocol beschreven behandeling, actuele- en potentiële complicaties, meest gebruikte medicatie en verpleegkundige observaties

        Module 6 Nieren:

        De deelnemer kan:

        • pathofysiologie van de nieren beschrijven.

        De deelnemer is in staat om:

        • signalen van nierproblematiek te interpreteren, adequaat actie te ondernemen, effectief hulp in te roepen, te rapporteren en te evalueren
        • betreffende elektrolytstoornissen, dehydratie, nierinsufficiëntie en bacteriële peritonitis, indien mogelijk in samenwerking of in overleg met de patiënt of diens naaste:

          • de verpleegproblemen vast te stellen
          • de verpleegdoelen vast te stellen
          • de verpleegkundige interventies te plannen
          • de zorg te coördineren
          • de verpleegkundige zorg uit te voeren
          • de verpleegkundige zorg te rapporteren
          • de totale zorg te evalueren
          • het verpleegkundig beleid te beschrijven
          • het beleid van het multidisciplinair team te beschrijven
          • kennis van de anatomie, fysiologie, etiologie, onderzoek en de in het zorgprotocol beschreven behandeling, actuele- en potentiële complicaties, meest gebruikte medicatie en verpleegkundige observaties van het ziektebeeld toe te passen in het verpleegproces

        Bij alle modules zal het klinisch redeneren worden gebruikt om de medisch /verpleegkundige kennis toe te passen.

        Voorbereiding/studiemateriaal

        De deelnemers dienen zich voor te bereiden door de studiehandleiding en reader te bestuderen en de gestelde opdrachten uit te voeren.
        Studiebelasting thuis: afhankelijk van kennis en ervaring ca. 14 uur

        Toetsing

        Aan het eind van elke module volgt een toets over de behandelde stof.

        Certificering & Accreditatie
        De cursus/training is door het kwaliteitsregister Verpleegkundigen en Verzorgenden geaccrediteerd en draagt bij aan de ontwikkeling van de volgende CanMEDScompetenties competenties
        Vakinhoudelijk / Klinisch handelen: 60 %
        Communicatie:    40 %
        Totaal aantal punten: 3

        Praktische info

        Duur: 3,5 uur per module + 30 minuten toets

        Data

        • 1 oktober 2019, 08:00-12:00 - Module shock
        • 1 oktober 2019, 12:30-16:30 - Module cardiaal

        Aantal deelnemers

        Minimaal 10, maximaal 18

        Kosten per module:

        • € 90,00.

          Contact

          Meer informatie over onderwijs in het AMC is te vinden op de pagina Contact.

          Inschrijfformulier: