In het ingewikkelde genderzorglandschap is het behoorlijk lastig je weg te vinden, weet De Jong. “Zo komen er veel vragen binnen over genderbevestigende behandelingen. Niet iedereen is even handig in het vinden van informatie hierover. Ook is een medische beschrijving soms lastig te begrijpen. Die informatie nemen we dan telefonisch door samen.” Mensen die bellen, hebben niet alleen praktische informatie nodig maar vaak ook een luisterend oor voor de soms pittige uitdagingen waar ze voor staan. “De toegenomen wachtlijsten voor een genderbevestigende behandeling leiden bijvoorbeeld tot veel telefoontjes en e-mails. Daarnaast is een medisch traject vaak zwaar en ingrijpend. Bij het Steunpunt kunnen we hen een stukje op weg helpen, bijvoorbeeld door te vertellen over de mogelijkheden van community support.”
“Hoe kom ik erachter of ik transgender ben?”, “Wat is een goede zorgverzekering?”, “Hoe ga ik om met negatieve reacties?”. Sinds een jaar kan iedereen met vragen over gender terecht bij het Steunpunt Gendervragen Amsterdam UMC. Niet alleen transgender- of genderdiverse personen zijn welkom, ook ouders, partners, leerkrachten en hulpverleners kunnen hier hun vragen stellen. Het Steunpunt werd al honderden keren benaderd
“Of het nu gaat over genderidentiteit, coming-out, het zorgaanbod, contactmogelijkheden, praktische hulpmiddelen of hulp in de eigen regio, in dit eerste jaar hebben we al meer dan zevenhonderd vragen binnengekregen”, vertelt Tim de Jong, ervaringsdeskundige en de initiator achter Steunpunt Gendervragen.