Lichtbakens in een woelige tijd

Coronatijd of geen coronatijd, de Brummelkamp Galerie op locatie AMC blijft nieuwe tentoonstellingen presenteren. Nu te zien onder de gemeenschappelijke noemer ‘Licht’: twintig lumineuze werken uit eigen collectie. De selectie is de afgelopen maanden gebruikt voor onderzoek naar de waarde van Art-Based Learning bij ongeneeslijk zieke patiënten.

Het mysterieuze Magic Hour van fotograaf Roderik Henderson, ooit World Press Photo-winnaar, hangt ertussen. En twee werken uit Koen Vermeules nauwelijks minder raadselachtige serie De zachte weg, maar ook de veelkleurige, geabstraheerde landschappen van schilder Gerrit Benner. Allemaal werken die ten minste twee dingen gemeen hebben. Ze raken aan het expositiethema ‘Licht’ én ze hebben een rol gespeeld in een bijzonder pilotonderzoek. Arts-Based Learning Een onderzoeksgroep onder leiding van Hanneke van Laarhoven, hoogleraar Medische oncologie, probeert erachter te komen of de ’omgang’ met kunstwerken ongeneeslijk zieke kankerpatiënten steun kan bieden. In hun ‘Kunst op recept’ gedoopte studie wordt die omgang gestuurd door de zogeheten Art-Based Learning-methode (ABL). Daarbij gaan deelnemers individueel aan de slag met een kunstwerk naar eigen keuze. Door zo’n werk op onvoorziene manieren in verband te brengen met een urgente, persoonlijke vraag, kunnen associaties worden opgeroepen die de beschouwer helpen bij het vinden van een antwoord. Publieke ruimte Kunstlector Jeroen Lutters, die de ABL-methode heeft ontwikkeld, selecteerde samen met de afdeling Kunstzaken de werken voor de Licht-tentoonstelling. De afgelopen maanden stond ‘Licht’ opgesteld in het kunstdepot in de kelder, waar de werken fungeerden als onderzoeksmateriaal voor onderzoekers en onderzoeksdeelnemers. Nu de pilot is afgerond, heeft de tentoonstelling haar beslotenheid verruild voor de publieke ruimte. Twintig lichtwerken in de Brummelkamp Galerie: kunst én onderzoeksinstrument. Ze zijn er tot 26 november te bekijken.