Cliënttevredenheid en kwaliteit van leven bij het ontvangen van beeldzorg

Amanda Honing – van Rossen, projectmanager Vivium zorggroep, is afgestudeerd aan de master Health Informatics.

De ouderenzorg staat onder druk. De vergrijzing zal de komende jaren toenemen, daarnaast nemen de zorgvraag en krapte op de arbeidsmarkt ook toe. Het is daarom essentieel om efficiëntere alternatieven te vinden voor een deel van de zorg die op dit moment wordt gegeven. Beeldzorg is een methode om dat te bewerkstelligen.

Een van de projecten waar ik mij binnen Vivium mee bezig heb gehouden de afgelopen periode is het implementeren van beeldzorg via de ‘Compaan ouderentablet’ binnen de wijkverpleging. Minder reistijd naar cliënten maakt dat er meer tijd overblijft om nieuwe cliënten in zorg te kunnen nemen.

Als organisatie neem je de stappen om de ouderenzorg toekomstbestendig te maken, maar de vraag is hoe de cliënten dat zelf ervaren. Dat heb ik onderzocht door middel van het afnemen van een cliënttevredenheidsvragenlijst en een vragenlijst voor kwaliteit van leven bij de cliënten in de wijkzorg bij Vivium. De uitkomst van de clienttevredenheidsvragenlijst was verrassend. De algemene clienttevredenheid was gedaald ten opzichte van 2019 (pre-covid) en 2020 (start covid), maar de tevredenheid met beeldzorg scoorde ver boven de algemene clienttevredenheid. De daling in cliënttevredenheid in 2022 lijkt dus geen relatie te hebben met het ontvangen van beeldzorg maar andere oorzaken te hebben welke niet duidelijk naar voren komen binnen het onderzoek. De kwaliteit van leven was na het ontvangen van beeldzorg gelijk gebleven. Verder onderzoek met grotere onderzoeksgroepen is nodig om een beter beeld te krijgen. Dat zullen we de komende tijd binnen Vivium oppakken.