Digitale preoperatieve screening

Erik Maas, anesthesioloog bij CWZ Nijmegen, is afgestudeerd aan de Master Health Informatics

Informatievoorziening en -verwerking worden steeds belangrijker binnen de gezondheidszorg. Wanneer succesvol, leiden ze tot beteren gezamenlijke besluitvorming (shared decision making), therapietrouw en hogere patiënttevredenheid. Een manier om tot een betere informatievoorziening en -verwerking te komen, is het gebruik van applicaties.

Als gevolg van de COVID-19 pandemie werd de werkwijze op de preoperatieve polikliniek totaal anders, waarbij de meerderheid van de patiënten telefonisch of middels videobellen werden benaderd in plaats van een fysieke afspraak in het ziekenhuis. Aangezien er tijdens een consult veel informatie gegeven wordt, kan de informatievoorziening ondersteund worden door middel van een app.

In mijn afstudeerproject heb ik onderzocht hoe de ideale digitale preoperatieve screening voor ons ziekenhuis eruit kan zien.
Allereerst is er een literatuurstudie verricht om de reeds bestaande kennis ten aanzien van bestaande preoperatieve digitale trajecten in kaart te brengen. Vervolgens is er een enquête afgenomen om inzicht te krijgen in items waar een patiënt over geïnformeerd wenst te worden en of er discrepantie bestond tussen wat  zorgverleners van belang vonden en wat de patiënt van belang vond. De enquête werd opgesteld aan de hand van het UTAUT-model.
In de laatste fase van dit project is gekeken naar de aanbieders van verschillende apps in Nederland die ter ondersteuning dienen van het perioperatieve proces om te toetsen welke app voldeed aan het door ons opgestelde Pakket van Eisen. Het Pakket van Eisen werd opgesteld volgens de MOSCOW prioriteringsmethode.

Het literatuuronderzoek leverde 4 essentiële zaken op die van belang zijn bij de implementatie van een digitaal preoperatief traject en informatievoorziening. De resultaten van de enquête strookten met de resultaten van de literatuurstudie.

- De mate van kennis van de patiënt.
Een patiënt heeft direct na het consult nog ongeveer 25% van de informatie onthouden.

  • De timing van de implementatie
    Het gebruik van een app moet beperkt blijven tot de laatste maand preoperatief, waarbij de meest essentiële informatie in de laatste twee weken wordt verstrekt.
  • De digitale ondersteuning bij aanvang van he gebruik van de app voor zowel patiënten als hulpverleners.
    Hoewel patiënten en zorgverleners vaak prima overweg kunnen met een smartphone, wordt het aanbieden van technische ondersteuning vaak gevraagd. De drempel voor minder digitaal vaardige zorgverleners wordt op deze manier kleiner om een applicatie aan te bieden en patiënten zullen een app sneller gaan gebruiken. 
  • Attritie. Dit is de mate van uitval waarbij de patiënt de app niet meer gebruikt of zo weinig gebruikt dat er geen voordeel meer valt te verwachten.
    Er zijn verschillende factoren waarmee rekening gehouden kan worden om attritie te verminderen. 

Op basis van de resultaten van deze studie is een digitaal zorgpad ontwikkelt.
De in dit onderzoek opgestelde Pakket van Eisen aan software ter ondersteuning van het zorgpad kunnen de implementatie ondersteunen van een digitaal preoperatief zorgpad om zo patiënten beter voor te bereiden op hun operatie. Daarnaast kunnen de resultaten van dit onderzoek als uitgangspunt dienen voor ziekenhuizen die de inzet van digitale preoperatieve screening willen starten of optimaliseren.