Zorginstellingen en -verleners zijn bij wet verplicht continue te werken aan het verbeteren van de kwaliteit van hun handelen. Welke wettelijke kaders zijn er en wat verwachten de diverse stakeholders van u aan kwaliteitsinformatie?
Bent u als zorgverlener belast met de gegevensverzameling ten behoeve van  kwaliteitsregistraties en kwaliteitsindicatoren en vraagt u zich af of het niet  simpeler en beter kan? Met minder registratielast en vooral met indicatoren die  daadwerkelijk helpen om de kwaliteit van zorg te verbeteren? 
Of vraagt u  zich af hoe u de informatie uit die kwaliteitsregistraties moet duiden, of er  niet te vaak appels met peren worden vergeleken, en of de manier waarop een  registratie, uw afdeling of instelling audit en feedback heeft geïmplementeerd  wel effectief is? 
De kennis en vaardigheden uit deze module zullen u  helpen om het landschap van kwaliteitsregistraties in de Nederlandse zorg beter  te begrijpen, eenduidige kwaliteitsindicatoren te ontwikkelen die automatisch  geëxtraheerd kunnen worden uit bestaande informatiesystemen, die relevant en  actiegericht zijn en om vorm te geven aan audit en feedback vanuit een  kwaliteitsregistratie die helpt om daadwerkelijk tot kwaliteitsverbetering te  komen.
Hoe dit in zijn werk gaat leert u aan de hand van de  volgende stappen:
- Reflecteren welke bestaande kwaliteitsmetingen van de zorg in Nederland er bestaan, met welk doel en binnen welke wettelijk kaders.
- Toepassen van methoden voor het ontwikkelen, valideren en verzamelen van eenduidige actiegerichte kwaliteitsindicatoren in de zorg.
- Opzetten en gebruiken van medische registratie voor benchmarken van de kwaliteit van zorg.
- Inrichten van audit en feedback zodat de kwaliteit van het zorgproces verbetert.
Met deze kennis en vaardigheden bent u de perfecte gesprekspartner voor informatieanalisten, EPD-ontwikkelaars, kwaliteitsfunctionarisen en beheerders van kwaliteitsregistraties. Met hen kunt u aan de slag om kwaliteitsregistraties en indicatoren waardevoller te maken voor het verbeteren van de kwaliteit van zorg en data uit bestaande informatiesystemen in te zetten voor het verkrijgen van eenduidige en actiegerichte kwaliteitsinformatie.
Onderwerpen
PDCA cyclus; definitie van kwaliteit van zorg; Donabedian’s structuur, proces en uitkomstindicatoren; case-mix correctie; data kwaliteit; data-verzamelmethoden; data bronnen; variatie; presentatie van kwaliteit van zorg; funnelplots en ranglijsten; rankability; formalisatie van indicatoren; AIRE-eigenschappen van goede kwaliteitsindicatoren; CLIF/LERM; control theory; theory of planned behavior; Audit & feedback; leidraad voor kwaliteitsregistraties; benchmark.
Manier van werken en docenten
De module Kwaliteitsregistraties en indicatoren is geheel via e-learning te volgen. Daarmee kunt u zelf het tempo bepalen voor het bestuderen van de theorie, daarnaast werkt u zowel individueel als in groepen aan opdrachten volgens vaste deadlines. De module wordt afgesloten met een kennistoets en een eindopdracht  waarin u de opgedane kennis toepast op een casus uit uw eigen  praktijkomgeving. 
De lesstof is Nederlands- en Engelstalig. De aangeboden literatuur voornamelijk Engelstalig.
De studielast voor de gehele module ligt rond de 10-12  uur in de week. 
De module Kwaliteitsregistraties en indicatoren wordt  gegeven door docenten van de afdeling Klinische Informatiekunde in het AMC. Zij  hebben 20 jaar ervaring binnen wetenschappelijk onderzoek en academisch  onderwijs op het gebied van diverse klinische registraties (bv NICE, PRN, BHN)  en indicatorontwikkeling.
Microcredentials voor professionals
We doen mee aan een pilot van de Universiteit van Amsterdam waarbij studenten na het succesvol afronden van ons onderwijs landelijke erkende 'microcredentials' kunnen verkrijgen. Alle modules van de master Health Informatics zijn onderdeel van de landelijke pilot microcredentials waarmee het hoger onderwijsveld vormgeeft aan een systeem voor online certificering van individuele onderwijseenheden. Studenten, die niet zijn ingeschreven voor de gehele master Health Informatics en succesvol hebben deelgenomen aan het assessment van de opleiding van deze module ontvangen aan het einde van de module informatie om een digitaal certificaat in de vorm van een microcredential te behalen. Meer informatie over de pilot vind je hier.
Data en kosten
Start: Maandag 31 augustus 2026 (deadline aanmelden voor 26 augustus 2026)
Tentamen: Donderdag 26 november 2026 (herkansing donderdag 1 juli 2027)
Duur: 12 studieweken
Kosten: € 1.765,- (in 2026 25% korting voor medewerkers Amsterdam UMC)
Accreditatie ABAN: 3 punten (cluster 1, 2 en 3). Lees hier meer over de voorwaarden.  
Literatuur (deze dient u zelf aan te schaffen): geen
Voorwaarden en Inschrijven
Voor deze module dient u minimaal een  afgeronde HBO of WO opleiding te hebben en minimaal 2 jaar werkervaring in de  zorg. Basisbegrip over statistiek is wenselijk. 
Wilt u zich opgeven voor deze module, ga dan naar dit formulier. Hebt u inhoudelijke vragen, stuur dan een e-mail naar: healthinformatics@amsterdamumc.nl.